17
59

52

1403 مهر 27

2024 Oct 18

جبران کسری بودجه دولت به قیمت تعطیلی پتروشیمی ها و بخش تولید
دبیرکل انجمن صنعت پتروشیمی با مقایسه نرخ خوراک در ایران با دنیا گفت: دولت صرفاً برای جبران کسری بودجه و به قیمت تعطیلی پتروشیمی ها و بخش تولید، تصمیم به افزایش نرخ خوراک و سوخت گرفت.

 

احمد مهدوی‌ درباره افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها به ایلنا گفت: متاسفانه در سال رشد تولید و مهار تورم، دولت به جای کمک برای پر کردن ظرفیت‌های خالی پتروشیمی و افزایش تولید و صادرات ، معکوس روند کاهشی گاز در دنیا، قیمت خوراک و سوخت را ۶۰ و ۱۰۰ درصد افزایش داد.

وی افزود: اکنون قیمت گاز هنری‌هاب آمریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا کمتر از ۱۱ سنت است اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷.۵ هزار تومانی بالغ بر ۲۲ سنت در می‌آید و قیمت سوخت هم ۵ هزار تومان در هر متر مکعب می‌شود. نتیجه اینکه شرکت های مصرف‌کننده خوراک مثل متانول از چرخه تولید خارج می‌شوند و تولید و صادرات کاهش پیدا می‌کند. نه تنها پتروشیمی‌های پایه گازی بلکه تمام پتروشیمی‌ ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. زیرا قیمت یوتیلیتی‌ها بالا رفته و دچار مشکل می‌شوند.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: آیا جبران کسری بودجه دولت باید به قیمت تعطیلی پتروشیمی ها و بخش تولید تامین شود و راه‌های دیگری برای تامین کسری بودجه وجود ندارد؟ اکنون نرخ تسعیر ارز ۲۸.۵ هزار تومان برای کالاهای داخلی در بورس داده می‌شود. اگر این نرخ به ۳۸.۵ هزار تومان برسد قسمت بزرگی از منابع مورد نیاز دولت تامین می‌شود. بنابراین اکنون تصمیم دولت منطقی و طبق متغیرهای اقتصادی نیست و صرفاً با نگاه تامین بودجه است.

ابهری اضافه کرد: از دولت ، سازمان برنامه و بودجه و از وزارت نفت گله‌مند بوده که چرا به این راحتی تصمیمات مخرب اقتصاد و اثرگذار بر بازار سرمایه می‌گیرد؟ دولت بدنبال چه چیزی است؟ چرا پتروشیمی که دچار تحریم بوده و مشکلات زیادی در رابطه با تولید، صادرات و واردات دارد، باید از میانگین قیمت دنیا خوراک را خرید کند؟ درخواست می شود دولت در تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت به سرعت تجدیدنظر کند. در غیر این صورت این دولت است که بیشتر دچار چالش می‌شود.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 10 تیر 1402
لوگو فوتر