17
55

10

1403 مهر 27

2024 Oct 18

رد درخواست آمریکا برای اجرای رای ۲۴۷ میلیون دلاری علیه ایران
فرجام‌خواهی خواهان‌های آمریکا برای اجرای رأی ۲۴۷ میلیون دلاری علیه اموال ایران در دادگاه تجدیدنظر پاریس که به نفع تهران صادر شده بود، توسط عالی‌ترین مرجع قضایی فرانسه رد شد.

 

به نقل یورونیوز، دولت آمریکا مصونیت قضایی معدودی از دولت‌ها از جمله دولت ایران را نقض کرده و به دادگاه‌ها اجازه داده نسبت به صدور احکام سنگین اقدام کنند. تاکنون ده‌ها رأی با اتهامات حمایت از تروریسم از سوی مراجع قضایی آمریکا علیه ایران صادر شده که وکلای خواهان‌های آمریکایی قصد شناسایی و اجرای آن را در اروپا داشته و دارند.

براساس این گزارش در یکی از این پرونده‌ها، دادگاه فدرال ایالت کلمبیا آمریکا در ۱۱ مارس ۱۹۹۸، ایران و برخی مقامات دولتی را به پرداخت مبلغ ۲۲.۵ میلیون دلار خسارت جبرانی به علاوه بهره و ۲۲۵ میلیون دلار خسارت تنبیهی به نفع  آمریکا محکوم کرد و در ادامه روند پرونده، خواهان‌ آمریکایی به دنبال شناسایی و اجرای این حکم در کشورهای اروپایی برآمدند. پس از آن که تلاش آنها در شناسایی حکم در برخی کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد، موفق به تحصیل یک حکم غیابی از دادگاه شهر پاریس شدند.

مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور، بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، وارد پیگیری حقوقی جدی در فرانسه شد که در نهایت در دولت سیزدهم با تلاش کارشناسان این مرکز و بهره‌گیری از مشاوره حقوقدانان بنام بین المللی، دیوان عالی فرانسه در رأی ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ فرجام خواهی آن گروه آمریکایی از رأی ۱۶ مارس ۲۰۲۱ دادگاه تجدید نظر پاریس را که به نفع ایران صادر شده بود، رد و به عبارت دیگر، عالی‌ترین مرجع قضایی فرانسه درخواست خواهان‌های آمریکایی برای اجرای رأی ۲۴۷ میلیون دلاری علیه اموال ایران را مردود اعلام کرد.

طبق اعلام مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور تاکنون حدود ۲۰ رأی آمریکایی، مشابه پرونده فوق که توسط صدها تبعه با ادعای واهی سعی در شناسایی و اجرای آن در کشورهای اروپایی داشتند، نه تنها با تلاش این مرکز بی‌نتیجه مانده و هیچ کدام از احکام مزبور در کشورهای اروپایی مورد شناسایی و اجرا قرار نگرفته بلکه بعضاً منجر به محکومیت خواهان‌های آمریکایی به پرداخت خسارت و هزینه‌های قضایی قریب به یک میلیون پوند به نفع دولت ایران شده است.

مرکز امور حقوقی بین‌المللی در تلاش است علاوه بر استیفای حقوق ملت ایران و جبران خسارت وارده ناشی از صدور احکام آمریکایی از شناسایی و اجرای این آرای بی مبنا و غیرحقوقی در سایر کشورها جلوگیری کند. این رویداد و شکایت ایران از کشور کانادا در دیوان بین المللی دادگستری، نمونه هایی از مقابله حقوقی تمام عیار با دولت آمریکا و همدستان است.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 12 تیر 1402
لوگو فوتر