15
53

09

1403 مهر 27

2024 Oct 18

احتمال تغییر گرانی نرخ خوراک و سر کیف و خوشحال از چند آمار بورسی!
وزیر اقتصاد با اعلام احتمال تغییر مصوبه گرانی نرخ خوراک پتروشیمی ها و دیگر صنایع، چند آمار از بورس و صنایع داد و سرکیف و خوش خوشان شد!

 

احسان خاندوزی درباره حاشیه بزرگ گرانی نرخ خوراک صنایع که منجر به ریزش شاخص و بی اعتمادی سهامداران شده در نشست خبری امروز، اعلام کرد: طبق اظهارات وزیر نفت در جلسه هیات دولت، قبل از مصوبه دولت، جلسه ایی نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی برگزار نظرات جمع آوری شد اما با توجه به اصرار بخش‌هایی از دولت برای حفظ فرمول به جای نرخ ثابت همچون سنوات گذشته،  وزارت اقتصاد فرمول قیمت‌گذاری را به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داد.

بنابراین در صورت تصویب پیشنهاد وزارت اقتصاد، مصوبه قبلی احتمالا تغییر خواهد کرد اما تا به امروز مصوبه ۲۹ خرداد دولت پابرجا است.

خوش خوشان خاندوزی از اوضاع مثبت بورس و چند صنعت

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید، تامین مالی است و با توجه به محدودیت‌های منابع بانکی، دولت در صدد استفاده از ابزارهای جدید و تامین مالی تولید از بازار سرمایه است. بنابراین طی 3 ماه نخست سال 3 اقدام مهم شامل 9 عرضه اولیه به ارزش 9 هزار میلیارد تومان ، انتشار 12 هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی و 81 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی رقم خورد.

طبق تازه ترین گزارش و مربوط به اردیبهشت، شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بوریس نسبت به ماه مشابه سال قبل 10 و 10.7 درصد افزایش یافت و نشان دهنده جهش بزرگ از اردیبهشت 97 به بعد است.

صنعت خودرو و قطعات با رشد 38 درصدی، پیشتاز تمام صنایع  بود و صنایع تجهیزات برقی، دارو و ماشین آلات و تجهیزات هم با رشد 33 ، 29 و 28 درصدی بهترین عملکرد را داشتند. صنعت ماشین آلات و تجهیزات و غذایی نوید دهنده چشم انداز مثبت در حوزه تشکیل سرمایه (و به تبع آن رشد تولید در ماه‌های آتی) هستند.

شاخص مدیران خرید صنعت هم به 66.96 رسید که از زمان ارائه، بیشترین مقدار را ثبت کرده و شاخص انتظارات تولید اکثر صنایع در خرداد هم خوش بینانه است. این شاخص از مقدار تولید،  میزان سفارشات جدید، سرعت تحویل سفارش، میزان استخدام، صادرات، فروش محصولات و انتظارات تولید ماه های بعدی تشکیل شده است.

وعده برخورد بدون مماشات با دارندگان رانت اطلاعاتی در بورس

ریز معاملات سهام شرکت های بورسی و فرابورسی طی روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت در حال تحلیل بوده تا اگر دستگاه‌های دولتی به اطلاعات دسترسی انحصاری داشته اند ، صحت‌سنجی و برخورد بدون مماشات شود.

بازار سرمایه و اعتماد مردم به این بازار برای رئیس جمهور مهم بوده و دولت دو بسته برای حمایت از بورس مصوب کرده که اتفاقا مورد اقبال فعالان اقتصادی قرار گرفت. شاخص های بازار هم در بهمن ۱۴۰۰ و آبان ۱۴۰۱ به وضوح نشان می دهد اعتماد به این بازار بازگشته است.

سیاست دولت این است که از هر اقدام منجر به خدشه به این اعتماد، پرهیز و با هر کسی در هر جایگاهی که به این اعتماد لطمه بزند، برخورد کند.

پیش بینی کاهش تورم و رشد نقدینگی

دولت موتورهای تورم زا از جمله رشد نقدینگی را کنترل کرده و طی سه ماه اول سال نسبت به اسفند ۳.۹ درصد کاهش یافت. همچنین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم مصرف کننده در خرداد، نکات بسیار حائز اهمیت و امیدوار کننده ای دارد. چرا که نرخ تورم نقطه به نقطه مصرف کننده در مقایسه با ماه قبل 12 درصد کاهش یافت و بیانگر حرکت تورم به سطوح پایین تر است. تورم ماهانه خرداد هم حدود 2 درصد کاهش یافت.

با توجه به استمرار نزول رشد نقدینگی، ثبات نسبی بازار ارز و همچنین کاهش التهابات بازارهای جهانی، پیش بینی می شود روند نزولی تورم با شتاب مناسبی در ماه های آتی ادامه یابد.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 13 تیر 1402
لوگو فوتر