13
52

23

1403 مهر 27

2024 Oct 18

دلایل عشقی برای ریزش شاخص بورس
رئیس سازمان بورس با اعلام دلایل آغاز ریزش شاخص از اردیبهشت و پیش بینی بهبود وضعیت بورس از پیگیری دولت و مجلس برای اصلاح نرخ خوراک خبر داد.

 

مجید عشقی درباره وضعیت بازار سرمایه به خانه ملت گفت: بورس تا اواسط اردیبهشت وضعیت نسبتاً مناسبی داشت اما متاسفانه توالی چند تصمیم بدون در نظر گرفتن وضعیت شرکت‌ها و روند قیمت‌های جهانی به ضرر صنایع بود و اثرات منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشت.

وی افزود: نحوه ابلاغ این مصوبات از یک سو و مصادف شدن با اعلام برخی تغییرات در سودآوری شرکت‌های پالایشی از سوی دیگر موجب شد، بازار با جو روانی منفی روبرو شود و متاسفانه اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه دید.

این مقام مسئول ادامه داد: در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس قرار شد پیشنهادات برای اصلاح نرخ خوراک و قیمت‌ گذاری‌ ها متناسب با شرایط جهانی، ارائه شود. به هیچ وجه رانت برای یک صنعت خاص دنبال نمی شود اما تعیین فرمول مناسب برای صنایع در بلندمدت به سرمایه‌گذاری بیشتر منجر می‌شود و اطمینان سرمایه‌گذاران را در پی خواهد داشت. این موضوع از سوی مجلس و دولت پیگیری می‌ شود تا به نتیجه برسد.

عشقی درباره پیش بینی بهبود وضعیت بورس توضیح داد: به نظر می‌رسد با توجه به انتشار گزارش های سه‌ ماهه‌ از این پس نگرانی خیلی جدی‌ وجود نداشته باشد. امید می رود پیگیری ها زودتر جواب دهد و به جمع‌بندی برسد اما از آنجا که تصمیم یک نفر نیست و باید مراحلی طی شود، نمی‌توان برای آن زمان تعیین کرد.

وی درباره پیشنهادات سازمان برای حمایت از بورس در لایحه برنامه هفتم گفت: بازار سرمایه حمایت لازم را ندارد. اگر مفاد برنامه هفتم به گونه‌ای باشد که جایگاه بازار سرمایه برای تامین مالی بخش واقعی اقتصاد درست دیده شود، همین کافی است. بازار به جای نیاز حمایت می‌تواند به تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک کند. برخی ساختارها باید در برنامه هفتم دیده شود که پیشنهادات ارائه شده و در حال پیگیری است تا تصویب شود

نویسنده : مانابورس (تیم تحلیلی بورسی) 31 تیر 1402
لوگو فوتر