05
28

18

1403 شهریور 18

2024 Sep 08

نمودار قیمت چیست؟ و چه کابردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

مشاهده و بررسی نمودار قیمت؛ اولین قدم برای تحلیل تکنیکال قیمت ارز دیجیتال! آیا دوست دارین با این ابزار آشنا بشین؟ اصلا می دونین نمودار قیمت چیست؟ انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن  کدامند؟ چارت قیمت در تحلیل تکنیکال چه کاربردی داره؟ می دونین چرا انتخاب نوع مناسب نمودار قیمت در معامله گری اهمیت زیادی داره؟ اجزای تشکیل دهنده نمودار قیمت کدامند؟

اولین قدم برای تحلیل تکنیکال، مشاهده و بررسی چارت قیمتی ارز دیجیتال هست. چارت در ارز دیجیتال به زبان ساده، نموداری هست که تغییرات قیمت اون کوین یا توکن رو در طول زمان به تصویر می کشه و معامله گران با استفاده از اون تلاش می کنند با شناسایی الگوهای مختلف در نمودار، رفتار قیمتی اون ارز دیجیتال رو پیش بینی کنند و بر اساس داده های به دست اومده معاملات پرسودی انجام بدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نمودار قیمت چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار قیمت یا چارت قیمت به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال بپردازیم و کاربرد چارت قیمتی در تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم.

نمودار قیمت چیست؟

نمودار قیمت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نمودار یا چارت قیمتی رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی درباره این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نمودار قیمت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که منظور از چارت قیمت، نمودارهایی هست که میزان افزایش قیمت، رشد ارز دیجیتال، نزول رمزارز و کلیه عملکرد کوین یا توکن رو در بازه زمانی مشخص به شما نشون میده. با استفاده از نمودار قیمت علاوه بر اینکه میشه وضعیت ارز دیجیتال از گذشته تا الان رو متوجه شد، این امکان هم وجود داره که با تحلیل کردن چارت ارز دیجیتال مورد نظر، آینده اون ارز رو هم پیش بینی کرد.

جالب اینجاست که بدونین یه نمودار قیمت دنباله ای از قیمت هایی هست که در یه بازه زمانی مشخص رسم میشه. در نمودار، محور عمودی مقیاس قیمت رو نشون میده و محور افقی مقیاس زمان رو نشون میده. قیمت ها از چپ به راست در محور افقی نشون داده میشن که جدیدترین حرکت قیمت دورترین در سمت راست هست. تحلیلگران از نمودارها برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف اوراق بهادار و ارزهای دیجیتال و پیش بینی حرکت های آینده در بازار استفاده می کنند. با اینکه یه تریدر تقریبا به صورت انحصاری در نمودارها استفاده می کنه، ولی استفاده از نمودارها فقط به تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزارزها محدود نمیشه.

معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، نمودارها گرافی از اطلاعات قیمتی ارزهای دیجیتال ارائه میدن. به عبارت دیگه، نمودار داده های تاریخی طراحی شده بر اساس قیمت و حجم معاملات در بازه های زمانی مختلف هست. استفاده از نمودارها خیلی متدوال هست و تکنیکالیست ها اکثرا به چارت اشاره می کنند. نمودار قیمت ارز دیجیتال از دو بعد قیمت و زمان تشکیل میشه. نمودارها انواع مختلفی دارن که می تونین از اون ها استفاده کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

نمودار خطی

یکی از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار خطی هست. این نمودار با وصل کردن نقاطی که قیمت پایانی ارز دیجیتال رو نشون میده، به وجود میاد. با توجه به اینکه در کدوم تایم فریم زمانی هستین، هر نقطه قیمت پایانی همون تایم فریم رو نشون میده. مثلا در تایم یک روزه هر نقطه قیمت پایانی یه روز رو مشخص می کنه. این نمودار برای افرادی که قصد ارائه گزارش عمومی از بازار و حرکات قیمتی گذشته رو دارن، خیلی ساده و واضح هست.

نمودار میله ای

یکی دیگه از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار میله ای هست که نسبت به حالت قبلی کامل تره. نمودار میله ای علاوه بر قیمت پایانی اشاره به قیمت آغازین، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت هم داره. هر میله یه خط عمودی هست که از پایین ترین قیمت شروع میشه و تا بالاترین قیمت میره. قیمت ابتدایی یه خط کوتاه در طرف چپ و قیمت پایانی خط کوتاهی در سمت راست خط میله ای هست.

نمودار شمعی

یکی دیگه از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی هست که هیچ اطلاعات اضافی ترین نسبت به نمودار میله ای به ما نمیده، ولی ساختار نمایشی اون جوری هست که با یه نگاه میشه روند قیمت ارز دیجیتال رو تفسیر کرد که در یه تایم فریم مشخص روند صعودی بوده یا نزولی. این گونه که روند قیمت روی یه کندل با صعود در بازه زمانی مشخص سبز رنگ یا روشن هست و در زمان نزول قیمت به رنگ قرمز یا تیره نشون داده میشه.

کاربرد چارت قیمتی

توجه داشته باشین که چارت های قیمتی ارز دیجیتال و سایر دارایی ها، شرایط متفاوتی از بازار رو به ما نشون میدن. در طول یه روند قیمتی طولانی مدت، دوره های کوتاه اصلاحی یا تثبیت بازار ممکنه بارها به چشم بخوره. همچنین طولانی شدن فاز تثبیت نشون از وجود تعادل بین قدرت بازیگران بازار داره و البته نشون از رو به پایین بودن روند قبلی داره. اگه در آخر این دوره خنثی باعث شکست قیمت بشه، روند جدیدی شروع میشه، این الگو مرتب در بازار قابل تکرار هست.

قیمت ارزهای دیجیتال به صورت مداوم در حال نوسان هست که همین نوسانات قیمتی فرصت های کسب سود زیادی رو برای تریدرها و معامله گران فراهم می کنه که شما می تونین از این فرصت ها استفاده کرده و سودهای زیادی از نوسانات بازار به دست بیارین. البته به شرطی که بتونین وضعیت رمزارزها رو تجزیه و تحلیل کرده و بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو شناسایی کنین. برای این کار به نمودارهای قیمتی ارز دیجیتال نیاز دارین. بنابراین، نمودار قیمتی برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیره

بازارهای مالی یکی از پرسودترین بازارهای دنیا هستند، در این بازارها برای دریافت اطلاعات نیاز به نمودارهای قیمتی دارید تا بتوانید حرکت قیمت را با استفاده از انواع تحلیل تکنیکال بررسی کنید، شناخت نمودار قیمتی می تواند فعالیت خریداران و فروشندگان را برای شما تعریف کند، در این مقاله قصد داریم انواع نمودارهای قیمت را برای شما شرح بدهیم، چرا که این نمودارها می تواند در تحلیل های تکنیکال شما بسیار کاربردی باشد.

چارت قیمت را بهتر بشناسیم

محور افقی مربوط به زمان است (سال، ماه، روز و حتی ساعت، با توجه به اینکه می‌خواهید در چه محدوده زمانی اقدام به بررسی و تحلیل کنید، می‌توانید محور افقی یعنی زمان را تغییر دهید) محور عمودی ارزش  ، رمز ارز و سایر دارایی بوده یا قیمت را مشخص می‌کند در نتیجه، نمودار سهام و... روند تغییرات ارزش را نسبت به زمان نشان می‌ دهد. اصلی‌ ترین طبقه‌ بندی نمودارها، نمودار خطی، نمودار میله‌ ای، نمو‌دار کندل های ژاپنی، نمودار هیکن آشی و نمودار هالو چارت (تو خالی) می‌ باشند.

نمودار خطی در نمودارهای قیمت

نمودار خطی در نمودارهای قیمت

نمودار خطی، ابتدایی‌ ترین و ساده‌ ترین نوع از انواع نمودارهای قیمت می‌ باشد. در نمودار قیمت - زمان، با وصل نقاطی که قیمت پایانی سهم یا ارز را نشان می‌ دهند، به دست می‌ آید. بسته به اینکه در کدام تایم فریم  زمانی هستید، هر نقطه قیمت پایانی همان تایم فریم را نشان می‌ دهد؛ برای مثال در تایم یک روزه هر نقطه قیمت پایانی یک روز را مشخص می‌ کند. این نمودار برای افرادی که قصد ارائه گزارش عمومی از بازار و حرکات قیمتی گذشته را دارند، بسیار ساده و واضح است.

کاربرد استفاده از نمودار خطی بالا بوده چرا که اندیکارتوهاییی همچون ایچیموکو خطوط خود (کانورژن - بیس لاین و ابرهای کومو 1 و 2 را که هرکدام از آن ها حمایت یا مقاومت است را به صورت لاین چارت به نمایش می گذارد، همچنین زمانی که روند قیمت یک ارز یا سهام در حالت رنج به سر می برد بهترین نمودار برای شما، نمودار خطی است چرا که با استفاده از این نمودار می توانید نویزهای اضافی قیمت را حذف کرده و یک منطقه مهم را در نظر بگیرید.

اگر روش تحلیللی تکنیکالی شما به روش کلاسیک است، نمودار خطی می تواند کار شما را در جهت یافتن الگوها آسان تر کند، برای مثال فرض کنید می خواهید الگو پرچم خرسی را تشخیص دهید، اجزای این نوع از الگو یک میله پرچم بوده که به صورت ریزش پایین آمده و یک حالت نوسانی به سمت بالا دارد که این برخوردها باید حداقل 2 برخورد به سقف و کف کانال داشته باشد، این الگو نوید ریزش مجدد به اندازه میله پرچم را می دهد.

نمودار قیمت از نوغ خطی

نمودار میله‌ ای در نمودارهای قیمت

نمودارهای خطی برای مشاهده روند صعودی یا نزولی بازار مفید هستند اما در عین حال اطلاعات مربوط به چگونگی نوسانات هر دوره زمانی را نشان نمی‌ دهند. به منظور ثبت و ضبط این نوع از اطلاعات، تحلیلگران تصمیم گرفتند برای هر قسمت زمانی، یک میله (Bar) عمودی اختصاص دهند که چهار مولفه اصلی را نشان دهد: قیمت باز شدن (open)، بیشترین قیمت (high)، کمترین قیمت (low) و قیمت بسته شدن (close) هر قسمت از تایم‌ فریم مربوطه را می توانید در این نوع از نمودارها مشاهده کنید، به همین دلیل گاهی اوقات این نمودارها را نمودارهای OHLC می‌نامند.

نمودار میله‌ ای در نمودارهای قیمت

بخش های نمودار میله ای

بخش های نمودار میله ای

 همان طور که گفته شد، هر میله چهار قیمت را نشان می‌دهد. قیمت باز شدن (open) بصورت یک علامت افقی در سمت چپ هر میله نمایش داده می‌شود. قیمت بسته شدن (close) بصورت یک علامت افقی در سمت راست هر میله نشان داده می‌شود. بیشترین قیمت (high) بالاترین نقطه میله و کمترین قیمت (low) پایین‌ ترین نقطه میله است. قیمت بسته شدن هر میله از بیشترین اهمیت برخوردار است و سپس به ترتیب قیمت باز شدن، بیشترین و کمترین قیمت در درجات بعدی اهمیت قرار دارند. همچنین می توانید با استفاده از خط روند، سوینگ های چرخش قیمت را به یکدیگر وصل کنید و یک خط روند مهم و باارزش را داشته باشید، برخورد به این خط روند را می توانید وارد معامله شوید.

همان طور که می دانید زمانی که یک خط روند شکسته می شود، معامله گران بازارهای مالی انتظار یک پولبک به سطح شکسته شده را خواهند داشت به همین دلیل تریدرهایی که از قبل از شکست خط روند معامله خود را در مسیر افزایش قیمت باز کرده بودند، سیو سود می کنند؛ همچنین اکثریت معامله گرها نیز منتظر پایین آمدن قیمت می مانند، لذا این امر باعث کاهش حداقلی قیمت تا همان ترند لاین خواهد شد، دقت کنیدکه پولبک همیشه اتفاق نمی افتد اما بیشتر اوقات معامله گران انتظار چنین حرکتی از قیمت را دارند

نمودار کندل استیک

شمع‌ ها (کندل استیک روش نسبتا جدیدی برای رسم نمودارها هستند. این سبک از رسم نمودارها از طریق مطالعات و تحقیقات استیو نیسون (Steve Nison) روی نمودارها و روش‌ های معاملاتی ژاپنی، به دنیای غرب معرفی شد. کندل‌ ها نیز چهار نقطه قیمتی OHLC را نشان می‌ دهند، اما بدنه کندل، بین دو نقطه open و close شکل می‌ گیرد. آنچه خارج از بدنه کندل قرار می‌ گیرد، بصورت یک خط ظاهر می‌ شود که به آن فیتیله (wick) یا سایه (Shadow) می‌ گویند.

بطور مرسوم، کندل صعودی بصورت تو خالی یا سفید یا سبز و کندل نزولی به رنگ مشکی یا قرمز نشان داده می‌ شود اما می‌ توانید هر رنگ دلخواهی را به کندل‌ ها نسبت دهید. نمودارهای کندل‌ استیکی ظاهر گرافیکی بیشتری دارند و معامله‌ گران به محض مشاهده آن‌ها می‌ توانند تشخیص دهند که روند  نزولی یا صعودی است. در نمودارهای کندل‌ استیکی، قیمت‌ های باز و بسته شدن از طریق رنگ کندل مشخص می‌ شوند. در یک کندل‌ استیک صعودی، قیمت در سطحی پایین‌ تر باز می‌شود (open) و در سطحی بالاتر بسته می‌ شود (close)، (به بیان ساده تر یعنی زمانی که open کندل بالاتر از close کندل باشد آن کندل صعودی است) در حالیکه در یک کندل‌ استیک نزولی، close کندل بالاتر از open است.

کندل هیکن آشی چیست؟

یکی از انواع نمودارهای قیمت، هیکن آشی بوده که در زبان ژاپنی، کلمه Heikin به معنی "متوسط" یا "تعادل" و کلمه Ashi به معنی "میله" است. از این‌ رو، Heikin-Ashi به معنای "کندل میانگین" است که در سال ۱۷۰۰ توسط Homma Munehisa طراحی شده است. الگوی هیکن آشی از داده‌ های متوسط قیمت (کندل‌ های میانگین قیمت) استفاده می‌کند. به منظور خوانا بودن نمودارهای کندل استیک و تجزیه‌ و تحلیل روندها، استفاده از کندل هیکن آشی آسان‌تر از کندل‌های معمولی است.

کاربرد کندل هیکن آشی

در اکثر مواقع، سود زمانی به دست می‌ آید که روند بازار درست تشخیص داده شود، بنابراین پیش‌ بینی صحیح روندها ضروری است. هنگام معامله در بازار بورس  و ارزهای دیجیتال الگوهای هیکن آشی همراه با سایر الگوهای کندل می‌ توانند برای تعیین روند بازار و پیش‌ بینی قیمت‌ های آتی مورد استفاده قرار گیرند. معامله‌ گران می‌ توانند از نمودارهای هیکن آشی (heikin ashi) استفاده کنند تا بدانند در صورت ادامه‌دار بودن روند، تا چه زمانی باید در معاملات باقی بمانند اما وقتی روند متوقف شود یا معکوس شود، از آن خارج می‌ شوند. به طور معمول کندل هیکن آشی برای نوسانگیری  مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در روزهای مثبت با کندل‌ سبز یا سفید و در روزهای منفی با کندل‌ قرمز یا مشکی دیده می‌ شود

نمودار هیکن آشی

نمودار هیکن آشی پیشرفته مانند نمودار سایر کندل‌ ها ساخته می‌ شود و تنها تفاوت آن با سایر کندل‌ ها، در فرمول محاسبه می‌ باشد. کندل‌ های هیکن آشی با استفاده از قیمت‌ های باز، بسته، بالا و پایین در یک تایم فریم ساخته می‌ شوند. این کندل‌ ها نسبت به داده‌ های کندل‌ قبلی مقایسه می‌ شوند، سیستم نمایش این کندل ها به این صورت است که کندل بعدی در صورتی سبز نمایش داده می شود که پایین تر از کندل قبلی بسته نشود و کندل بعدی در صورتی قرمز است که بالاتر از کندل قبلی بسته نشود.

الف) یک کندل سبز بلند نشانگر نیروهای قوی صعودی است.

ب) یک کندل قرمز بلند نشانگر نیروهای نزولی قوی است.

در بازارهای مالی  زمانی که می خواهید از نمودارها جهت پیشبرد تحلیل خود استفاده کنید، به شناخت نمودار قیمت چیست و انواع نمودارهای قیمت نیازمند خواهید شد، نمودار خطی را می توانید جهت تشخیص الگوهای کلاسیک مورد استفاده قرار دهید چرا که این نوع از نمودار با حذف نویزها قیمت را ساده تر به شما نشان خواهد داد، دقت کنید که این نوع از نمودار برای دید کلی شما مناسب است و نوسانگیری با استفاده از این نوع نمودار پیشنهاد نمی شود، چرا که شما به عنوان معامله گر  برای نوسانگیری نیاز به اطلاعات بیشتری از حرکات قیمت دارید و می توانید برای این منظور از کندل های هیکن آشی و کندل استیک استفاده کنید.

 

هدف از نگارش این مقاله این است که خواننده با روند های قیمتی و با کندل های open /close  آشنا شده و با تشخیص صحیح  مسیر صعودی و یا نزولی بازاربورس به نقطه خوب خرید و یا فروش سهم تسلط داشته و از پذیرفتن ریسک های بازار نزولی پرهیز نموده و بتواند با تکیه بر همین دانش در چینش نقاط خرید در صنایع مختلف با انتخاب نماد درست معاملات صحیحی انجام دهد که مانابورس با نگارش چنین مقاله هایی هدف ارتقا دانش بازار سرمایه و کسب بالاترین سود را برای سرماگذاران در نظر دارد . لذا مقاله نمودار قیمتی یکی از مباحث مهم در بازار بورس میباشد .

 

 

نویسنده : مانابورس (تیم تحلیلی بورسی) 10 مرداد 1402
لوگو فوتر