15
56

14

1403 مهر 27

2024 Oct 18

خروج سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل گرانی خوراک شرکت های پتروشیمی
دبیر انجمن اعلام کرد

 

دبیر انجمن پتروشیمی گفت: نه تنها سرمایه‌گذار خارجی جذب نشد بلکه سرمایه‌گذاران ایرانی هم به علت گرانی نرخ خوراک به سمت پروژه‌های قطر جذب می‌شوند.

احمد مهدوی‌ابهری با بیان اینکه فرش قرمز پهن و به عده‌ای مجوز داده شد واحدهای متانولی و اوره‌ای احداث کنند به ایلنا گفت: همه چیز زیر سوال رفته و شرکت های که با هزینه کار را تازه آغازه کرده‌اند درحال توقف هستند. در قطر به سرمایه‌گذار ایرانی گفته شده خوراک را 10 سنت و با قرارداد 25 ساله منعقد می‌کنند اما در قوانین ایران نه تنها سرمایه‌گذار خارجی جذب نشد بلکه سرمایه‌گذاران ایرانی هم به سمت پروژه‌های قطر جذب می‌شوند.

وی افزود: روش نرخ خوراک طبق قانون باید اصلاح شود که میانگین وزنی مصرف داخل، صادرات و واردات است. برخی عنوان می‌کنند نرخ صادرات گاز ایران به ترکیه مثلا 30 سنت است و چرا باید به پتروشیمی 22 سنت داده شود. پاسخ این است که 30 سنت داده شده به ترکیه در قیمت ایران لحاظ می‌شود.

این فعال صنفی ادامه داد: راه نجات ایران و استفاده خوب از منابع گاز تشویق به سرمایه‌گذاری در میادین و دیگری صرفه‌جویی است. ایران در زمینه صرفه‌ جویی کاری نکرده‌ و اگر در 600 میلیون متر مکعبی که بخش خانگی در زمان پیک مصرف می‌کند 3 درصد هم صرفه‌جویی شود مشکل پتروشیمی و دیگر صنایع حل می‌شود.

مهدوی‌ ابهری درباره تفاوت قیمت خوراک پتروشمی با دیگر صنایع توضیح داد: قیمت سوخت ایران 40 درصد نرخ خوراک است. سوخت را با نرخ 2 هزار تومان دریافت کرده و با همین سوخت در یوتیلیتی‌ها برق تولید می‌شود. این درحالی است که نیروگاه‌ها، گاز را تقریبا رایگان توزیع می‌کنند و یا شرکت های سیمان، گاز را با نرخ 500 تومان در هر متر مکعب دریافت می‌کنند اما برای خوراک با عوارض 5300 تا 5400 تومان می‌پردازند.

به گفته وی به شرکت ملی صنایع اعلام شده روزانه 5 میلیون متر مکعب از گاز پتروشیمی‌ها کم و طی جدولی آن را اعمال کند.

بورس پرس

نویسنده : ادمین سایت 19 آذر 1401
لوگو فوتر