16
02

37

1403 مهر 27

2024 Oct 18

درخواست انجمن فولاد برای اصلاح فوری محدودیت های گازی فولادی ها
خطاب به مدیرعامل شرکت گاز اعلام شد

 

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد با ابلاغ محدودیت قطعی گاز در کارخانه های فولاد بدون هماهنگی قبلی از ابتدای آذر، خواستار ارائه راهکارهای اصلاحی برای مدیریت بهینه تولید فولاد از مدیرعامل شرکت گاز شد.

بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن فولاد طی نامه‌ای فوری به مدیرعامل شرکت ملی گاز با درخواست اقدام فوری در جهت اصلاح محدودیت های شدید تامین گاز زنجیره فولاد اعلام کرد: به رغم درخواست های متعدد این انجمن در خصوص ایجاد هماهنگی بیشتر برای مدیریت کمبود گاز به عنوان یک محدودیت ملی و قول مساعد در جلسات برگزار شده، متاسفانه ابلاغ محدودیت قطعی گاز در کارخانه های فولادی بدون هماهنگی قبلی از ابتدای آذر ماه آغاز شده که موجب کاهش جدی تولید و مختل شدن خطوط تولید شده است.

علاوه بر این با توجه به اینکه گاز در فرایند تولید فولاد نقش اساسی دارد و همچنین صنایع دیگر مانند کارخانه های سیمان و نیروگاه ها امکان استفاده از سوخت جایگزین در این فرآیند میسر نیست، قطعی یا اعمال محدودیت‌های شدید تامین گاز طبیعی خصوصاً در کارخانه های احیای مستقیم فولاد به منزله توقف تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز کارخانه های فولاد سازی و طبعاً توقف تولید فولاد و تعطیلی کارخانه های زنجیره فولاد در شرایط ویژه و حساس اجتماعی فعلی است که پیامدهای آن کاهش شدید درآمدهای داخلی و ارزی حوزه اقتصادی صنعت و معدن را در برمی گیرد.

اعمال محدودیت های اجتناب ناپذیر می تواند به گونه‌ای اصلاح شود که هم محدودیت شرکت ملی گاز در تامین گاز رعایت شود و هم تولید فولاد آسیب کمتری ببیند. بطور مثال امکان جابجایی سهمیه ابلاغی به کارخانه های مختلف در یک استان با موافقت صاحبان صنایع و هماهنگی بین انجمن و شرکت های گاز استانی مربوطه در جهت اعمال به این محدودیت‌ها به عنوان یک راهکار پیشنهاد می شود.

با عنایت به اهمیت موضوعات فوق، خواهشمند است دستور دهید با قید فوریت نسبت به برگزاری جلسه جهت ارائه راهکارهای اصلاحی مورد نظر این انجمن با در نظر گرفتن محدودیت‌های گاز در جهت مدیریت بهینه تولید فولاد اقدام شود.

بورس پرس

نویسنده : ادمین سایت 21 آذر 1401
لوگو فوتر