13
48

44

1403 مهر 27

2024 Oct 18

سودآوری فلزات اساسی در ۱۴۰۲ بررسی شد
فنر فولادی بازار رها می‌شود؟

 

دنیای‌اقتصاد - علی قاسمی : صنعت فولاد، یکی از صنایعی است که گزارش‌‌‌های فصلی مناسبی را منتشر و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اکنون با توجه به قیمت گاز سوخت مصرفی، سیاست‌‌‌های داخلی و تحولات جهانی، این سوال پیش می‌‌‌آید که در ادامه سال، سرنوشت شرکت‌های فولادی به چه صورت خواهد بود؟

بررسی سناریوهای مختلف در این صنعت نشان می‌دهد که با وجود آنکه متغیرهای بنیادی رشد سودآوری خوبی را برای این صنعت در ادامه سال‌جاری پیش‌بینی می‌کنند، هنوز فولادسازان بورسی در زمره پربازده‌‌‌ترین صنایع بازار سرمایه از ابتدای سال‌جاری قرار نگرفته‌‌‌اند. یکی از دلایل این موضوع، فروکش‌کردن انتظارات تورمی است که قیمت دلار را در محدوده ثابتی قرار داده است. علاوه بر این، پس از شروع سال‌جاری بازارهای جهانی با رکود عجیبی همراه شدند و قیمت کامودیتی‌ها کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد. همچنین دخالت‌‌‌ دولت در نرخ گاز سوخت در حالی مطرح شد که نرخ‌های محصولات فولادی در بورس‌کالا رکوردهای عجیبی را به ثبت رساند.

همه این موارد سبب شد تا سرمایه بازاری‌‌‌ها بر سهام ریالی و با ریسک کم متمرکز شود. به همین دلیل، انتظار می‌رود، تا زمانی که نرخ دلار تحرک به‌خصوصی نشان نداده و تکلیف نرخ گاز سوخت این صنعت مشخص نشود، بازار به فلزات اساسی تمایلی نشان ندهد؛ هرچند تحرک قیمت‌های جهانی نوسانات خوبی را برای فولادی‌‌‌ها به همراه خواهد داشت. از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود این صنعت به دلیل محدودیت انرژی، تابستان سردی را پشت سر بگذارد و در پاییز و زمستان با توجه به احتمال تحرک دلار و بهبود شرایط تولید محصولات، چشم‌‌‌انداز مثبتی پیش‌روی این صنعت قرار بگیرد.   موضوع دیگر کاهش انگیزه بانک‌های مرکزی دنیا برای ادامه رویکرد انقباضی است که می‌‌‌تواند قیمت‌های جهانی را با رشد خوبی همراه کند. هرچند این سناریو در صورتی تحقق می‌‌‌یابد که داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا و به‌خصوص داده‌‌‌های چین، امیدها را به بهبود وضعیت اقتصاد جهان افزایش دهد.

نویسنده : مانا بورس- تیم تحلیلی بورسی 07 شهریور 1402
لوگو فوتر