13
49

36

1403 مهر 27

2024 Oct 18

رونمایی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

 

رونمایی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

-امروز در اخبار، رونمایی از صندوق های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی را شاهد بودیم. بر اساس بند 19 از ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، صندوق مزبور این گونه تعریف شده است:
"صندوق سرمايه گذاريي است كه با استفاده از طرح‌هاي پس‌انداز و سرمايه گذاري، مزاياي تكميلي را براي دوران بازنشستگي اعضاي آن فراهم مي‌كند."
خردادماه سال جاری، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نسبت به تصویب مصوبه‌ی تأسبس صندوق‌های (سرمایه‌گذاری) بازنشستگی تکمیلی اقدام نمود. بر اساس این مصوبه، این صندوق‌ها در سه نوع سهامی، سهامی شاخصی و صندوق در صندوق ایجاده می شود که انتخاب نوع آن با توجه به ریسک پروفایل مدیر صندوق با مجموعه طرف قرارداد است. در حال حاضر سه موافقت اصولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی برای صبا تأمین، مفید و تأمین سرمایه خلیج فارس صادر شده و این سه موافقت اصولی از نوع صندوق‌های سهامی است.

- این صندوق‌ها به دو صورت است؛ شرکتی و عمومی. در ماهیت شرکتی، این قابلیت مخصوص یک مجموعه بوده و درخواست یونیت صندوق داده می‌شود و در نوع دوم که عمومی است، یک مدیر صندوق با مدیر شرکت و کارفرما قرارداد منعقد می‌کند تا کارکنان استفاده کنند.

- لازم به ذکر است که امکان پرداخت مستمری در این صندوق ها وجود نداشته اما ابطال یک جای یونیت‌ها پیش بینی شده است. به علاوه خرید املاک و مستغلات در این صندوق‌ها پیش بینی شده است. حداقل ۵۰۰ نفر در ابتدای تأسیس باید تحت پوشش قرار بگیرند و حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه پیش نیاز تاسیس این صندوق‌ها است. این صندوق‌ها معاف از مالیات است.

 

نویسنده : مانابورس (تیم تحلیلی بورسی) 12 شهریور 1402
لوگو فوتر