11
37

22

1403 مهر 27

2024 Oct 18

وعده جدید دولت: از سیاست نااطمینانی در بورس و پیش بینی ناپذیری اجتناب خواهد شد
طبق اعلام سخنگوی اقتصادی

 

احسان خاندوزی در خصوص تصمیمات شجاعانه و به موقع برای بازار سرمایه به سنا گفت: دولت از اتخاذ تصمیم و سیاستی که موجب نااطمینانی بیشتر در بورس و پیش بینی ناپذیری برای سرمایه گذاران در بازار و صنایع شود، اجتناب خواهد کرد و این مهمترین کمکی است که دولت می تواند به بازار سرمایه داشته باشد. باقی عوامل چه عوامل در داخل صنایع و بازار و چه عوامل بین المللی اثرات طبیعی را در بورس خواهد گذاشت.

وی افزود: دولت تا به امروز در سه مقطع، مدیریت ریسک سیستمی وارد شده به بورس را شناسایی کرده است. اقدام نخست در مصوبه بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از جنگ اوکراین و روسیه نیاز بود سقفی برای نوسانات نرخ گاز تعیین شود که مصوبه موثری بود. مصوبه دوم آبان ۱۴۰۱ بود که دولت تصمیم گرفت این رویه را ادامه داده و طبق تقاضای بازار سرمایه، بند سهام یار و دیگر موارد ابلاغ شد. مصوبه سوم در سال جاری مربوط به تعیین نرخ خوراک و نرخ تسعیر ارز بود که به نظر می رسد از سوی فعالان اقدام مثبت دولت تلقی و با استقبال مواجه شد.

این عضو کابینه ادامه داد: از رییس سازمان بورس درخواست شد میز تخصصی هر صنعت با حضور صاحب‌نظران، مدیران و فعالان آن صنعت تشکیل شود تا بتوان در شورای عالی بورس کمک هایی برای صنایع خاص داشت تا پس از کارشناسی در مصوبات شورا برای صنایع و تولید کنندگان شرایط بهتری فراهم شود. مصوبه اخیر دولت را باید به عنوان یک خط مستمر و سیاست گذاری دولت در نظر گرفت که هر جایی سیاست و رویه ای منجر به ایجاد امتیاز ویژه برای گروه های غیر مولد شود با آن مقابله کرد.

خاندوزی گفت: پس از این هر زمانی امتیاز ویژه و رانتی ایجاد شود و صنعت و تولیدکننده ای زیان ببیند و کسانی بخواهند از طریق واسطه و رانت درآمد بیشتری بدست بیاورند با آنان مقابله می شود و کسانی که به‌ عنوان‌ خریداران دست دوم و سوم صادرات انجام دهند اما به اسم شرکت و صنایع اصلی انجام نشده و بازگشت ارز را انجام ندهند با اینها مقابله می شود.

نویسنده : مانابورس (تیم تحلیلی بورسی) 22 شهریور 1402
لوگو فوتر