15
58

34

1403 مهر 27

2024 Oct 18

درخواست اصلاح بخشنامه کف عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا
انجمن فولاد خطاب به وزیر صنعت اعلام کرد

 

انجمن تولیدکنندگان فولاد ، خواستار اصلاح بخشنامه کف عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا از وزیر صنعت شد.

بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن فولاد  طی نامه ای به وزیر صنعت در خصوص اصلاح بخشنامه تعیین کف عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا اعلام کرد: عطف به نامه ۷ آذر مدیرکل دفتر صنایع معدنی مبنی بر تعیین کف عرضه شرکت های تولیدی زنجیره فولاد در بورس کالا، فارغ از عدم تطابق استراتژی دستوری الزام به عرضه در بورس کالا با اصول علم اقتصاد و مدیریت بازار، اساس با توجه به اینکه فلسفه تشکیل بورس کالا کشف قیمت عادلانه در فرایند رقابتی است، میزان عرضه باید هموار ضریبی از تقاضا باشد تا رقابت واقعی برای کشف قیمت اتفاق افتد.

عرضه مازاد بر تقاضا باعث می شود رقابتی روی قیمت پایه صورت نگیرد و با این شیوه کارایی بورس کالا در کشف قیمت رقابتی ابتر خواهد شد. تولید فولاد دو برابر مصرف داخلی است و با حجم عرضه تکلیفی در بخشنامه فوق که به مراتب بیش از تقاضای واقعی است، هیچ گونه رقابتی برای کشف قیمت فولاد در بورس کالا اتفاق نخواهد افتاد.

در خصوص کالاهای عرضه شده بدون تقاضا در بخشنامه مذکور تعیین تکلیفی نشده و نظر به اینکه امکان صادرات برای همه عرضه های بدون متقاضی وجود ندارد، تقاضا می شود دستور دهید امکان فروش داخلی با شرایط توافقی بین خریدار و فروشنده ابلاغ شود تا از دپوی محصول در انواع کارخانه های تولیدی و تشدید مشکلات نقدینگی و پرداخت حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های تولید قبل از ایجاد بحران جلوگیری شود.

بر این اساس و با عنایت به اعلام آمادگی مستمر این انجمن جهت همکاری با وزارت خانه خواهشمند است با توجه به اینکه اشکالات قابل ملاحظه دیگری نیز در جزئیات بخشنامه ابلاغی مزبور وجود دارد، دستور دهید نسبت به برگزاری جلسه کارشناسی جهت رفع آن اقدام شود.

بورس پرس 

 

نویسنده : ادمین سایت 26 آذر 1401
لوگو فوتر