15
51

13

1403 مهر 27

2024 Oct 18

محدودیت های سوخت سیمانی ها بیشتر شد _ قطع گاز بیش از ۵۰ شرکت و... !
دبیر انجمن

 

دبیر انجمن سیمان از کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت کارخانه‌ ها، قطع گاز بیش از ۵۰ شرکت و اعمال محدودیت های تازه و پیچیده برای تامین سوخت مازوت خبر داد.

علی اکبر الوندیان با اعلام قیمت شناور ۴۵۰ تا یک میلیون تومانی هر تن سیمان، بزرگترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری پیچیده تامین سوخت دوم یعنی مازوت دانست و به ایلنا گفت: تولیدکنندگان سیمان در اولویت تامین مازوت نیستند با کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت مواجه اند. علاوه براین بعد از واریز نقدی خرید مازوت، هیات مدیره شرکت ها باید برای پذیرش گرانی مازوت در روزهای آینده، تعهد محضری دهند که هرگونه حق اعتراض را سلب می‌کند

وی افزود: مازوت باقی مانده در انبارهای کارخانجات سیمان هم مشمول افزایش قیمت بوده و شرکت نفت برای کارخانه‌های بدون مجوز مصرف مازوت اما دارای محموله در انبارها، مابه تفاوت قیمت را دریافت می کند. علاوه براین شرکت‌های سیمانی مستقر در نزدیکی کلان شهرها مانند سیمان تهران و آبیک، مجوز استفاده از سوخت جایگزین ندارند. حتی اگر از گذشته در مخازن مازوت داشته باشند شرکت نفت در اقدامی ناپسند، خواهان اعمال افزایش نرخ بوده که منجر به تحمیل هزینه‌های قابل توجه به تولیدکنندگان می شود.

این فعال صنفی ادامه داد: نزدیکترین پالایشگاه ها به کارخانه‌هایی مانند سیمان سبزوار هم تامین کنننده سوخت نیستند و کارخانه ها برای تامین سوخت مجبورند به سایر استان‌ها مانند شهر ری بروند که باعث افزایش هزینه حمل می‌شود. از سوی دیگر تعرفه برق شرکت های این صنعت حدود ۵۵ درصد شده و کاهش مصرف گاز و برق در تولید اثر مستقیم گذاشته و امکان تولید ۱۰۰ درصدی را گرفته و حتی در صورت نبود ذخیره ، منجر به بروز بحران مواجه می‌شد.

به گفته اولوندیان، گاز حدود ۵۰ کارخانه سیمان قطع شده و برق دیگر شرکت ها نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌ است. با این اوصاف ، کاهش تولید و لزوم تامین نیاز سیمان در استان های جنوبی، باعث کاهش حجم صادرات هم شده است.

بورس پرس

نویسنده : ادمین سایت 03 دی 1401
لوگو فوتر