18
07

51

1403 مهر 27

2024 Oct 18

چند آمار جالب از نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا و اثر اولیه در EPS "خودرو"
مدیرعامل اعلام کرد

 

مدیرعامل بورس کالا با اعلام چند آمار جالب از نتیجه عرضه خودرو در این بورس و علت مخالفت‌ها، گفت: EPS ایران خودرو ۱۴ تومان افرایش یافت.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا نقش قیمت‌گذاری ندارد بلکه زمینه رقابت را مهیا می کند، گفت: EPS (درآمد  هر سهم) ایران خودرو در پی عرضه محصولات و فروش سه درصد در بورس کالا ۱۴ تومان افزایش پیدا کرد. این پول قبلا در جیب دلالان خودرو می رفت. بورس کالا مانند زمین مسابقه‌ای است که اجازه می‌دهد فعالان مختلف رقابت کنند و ولی نقشی در قیمت گذاری ندارد.

وی افزود: حدود ۳۴ هزار  دستگاه در بورس کالا فروخته شده که عایدی آن بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و متناسب با این مقدار عرضه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از رانت جلوگیری شد. همچنین فروش خودرو در بورس کالا حدود ۴ هزار میلیارد تومان به نفع خریداران بود. دولت هم از حدود ۵۴۰ میلیارد تومان مالیات گرفت. این اعداد گویای علت افزایش مخالفت با حذف رانت است.

سلطانی نژاد ادامه داد: دنا ایران خودرو ۱۸۰ میلیون تومان کمتر از بازار غیر رسمی معامله شد که این نمونه حذف رانت است. البته عرضه خودرو در بورس کالا در کشور‌های دیگر سابقه ندارد اما می تواند رانت و دلالی را بین بازار رسمی و غیر رسمی از بین ببرد.

به گفته وی ، پیش بینی می شود ارزش معاملات در بورس کالا تا پایان سال به ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد اما فقط ۳ درصد از بازار خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود.

بورس پرس

نویسنده : مــانا بــورس 27 دی 1401
لوگو فوتر