19
51

51

1403 مهر 27

2024 Oct 18

زیان شرکتهای کاشی و سرامیک از صادرات ۸۰ درصدی محصول به عراق و پاکستان
رییس و دبیر انجمن اعلام کردند

 

رییس و دبیر انجمن کاشی و سرامیک با اشاره به صادرات ۸۰ درصد محصولات به پاکستان و عراق، اعلام کردند: شرکت های ایرانی به دلیل دریافت ریال از محل صادرات، زیان می کنند.

اصغر آهنی‌ها درباره آخرین وضعیت شرکت های کاشی ساز بورسی و غیر بورسی و وضعیت صادرات محصولات کاشی و سرامیک اعلام کرد: با توجه به اقدام برخی شرکت ها به صادرات ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیدات ، محصولات به ۱۵۰ کشور صادر می شود که به دلیل هزینه حمل و نقل، ۸۰ درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام می‌شود.

اغلب ماشین‌آلات و خطوط تولید صنعت هم از اسپانیا، ایتالیا و چین وارد شده و بسیاری از دستگاه ها هم داخلی سازی شده است. ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده کاشی و سرامیک مربوط به نیروی انسانی است اما بهره وری اندک، تحمیل هزینه‌های جانبی از جمله قطع برق و گاز و عدم رشد تاسیسات پشتیبان از دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.

پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری ، بازار فوق‌العاده‌ای است ولی هزینه های بسیار حمل به دلیل نبود خطوط ریلی تا مرز پاکستان و همچنین تعرفه‌ها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانی‌ها از مهمترین چالش ها و موانع است.

سهم ۸۰ درصدی پاکستان و عراق و زیان شرکت ها از صادرات

رزیتا گل‌پور دبیر انجمن نیز اعلام کرد: چین رقیب اصلی و سرسخت کاشی و سرامیک ایران است اما محصولات داخلی با کیفیت بیشتر از چین عرضه می‌شود .

کاشی و سرامیک طبق اعلام وزارت صنعت  هفتمین صنعت استراتژیک بوده که تولیدات آن در رده هفتم کیفی جهان قرار دارد. سال گذشته هم با رشد ۷ درصدی ۱۸۳ میلیون متر مربع ،کاشی و سرامیک صادر شد عراق و پاکستان با ۷۳ و ۷ درصد در صدر بودند اما  تجار این دو کشور اقدام به خرید ریالی می‌کنند که منجر به زیان شرکت ها می شود. چرا که باید ریال دریافتی را در بازار آزاد به دلار تبدیل کرد و با نرخ نیمایی به دولت بازگرداند.

در راستای توسعه بازار از سال ۹۹، صادرات محصولات از ۴۸ به ۱۵۰ کشور افزایش یافت و طی این مدت تعداد شرکت های فعال صنعت از ۲۵ به ۴۷ شرکت افزایش یافته است.

بورس پرس 

نویسنده : مــانا بــورس 27 دی 1401
لوگو فوتر