21
50

09

1403 مهر 27

2024 Oct 18

جلسه وزیر اقتصاد با دو شورا برگزار نشد _ توقف فروش محصولات"خودرو و خساپا"
درباره عرضه خودرو در بورس کالا

 

رییس سازمان بورس از عدم برگزاری جلسه شورای رقابت و وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس کالا و توقف موقتی فروش محصولات ایران خودرو و سایپا خبر داد.

مجید عشقی از عدم برگزاری جلسه شورای رقابت و وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس به دلیل عدم حضور و حد نصاب خبر داد و گفت: کلیات عرضه خودرو توسط شورای رقابت تصویب شده اما جزییات بسیاری دارد که هنوز توسط شورا تهیه نشده و احتمالا زمان بسیاری لازم است.

سازمان بورس در حال پیگیری و هماهنگی‌های بوده تا صنعت آسیب نبیند و دغدغه ها برطرف و مقررات شورای رقابت هم رعایت شود تا زمبنه عرضه مجدد خودرو در بورس کالا فراهم شود. بنابراین توقف عرضه خودرو هنوز به طور کامل مشخص نیست و شاید یکی دو هفته باشد اما عرضه سایر خودروها ادامه دارد.

عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف کننده بوده و موجب افزایش عرضه ها می‌شود اما در روش قرعه‌کشی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه توسط خودروسازان و بدون اصابت به هدف و توزیع می‌شد. بنابراین عرضه خودرو در بورس پیگیری خواهد شد. در غیر این صورت امیدی به حیات صنعت خودرو نخواهد بود.

ریسک‌های خاصی برای خودروهای وارداتی وجود دارد و در صورت فروش در بورس کالا و عدم تحویل به موقع، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

نرخ ارز قطعا بر فروش کالا و تامین مواد اولیه و با فاصله زمانی بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار بوده و این اثر در زمستان بر فروش شرکت‌ها محسوس تر  است. در این میان رایزنی ها با مجلس درباره لایحه بودجه ادامه دارد تا به نفع صنایع باشد.

بورس پرس 

نویسنده : مــانا بــورس 11 بهمن 1401
لوگو فوتر