15
59

40

1403 مهر 27

2024 Oct 18

معاملات ثانویه نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات آغاز شد
معاملات ثانویه نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات آغاز شد
با محدودیت حجمی یک میلیون واحدی

 

معاملات ثانویه نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با محدودیت حجمی یک میلیون واحدی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات با حضور وزرای اقتصاد و راه، رئیس سازمان بورس، مدیرعامل فرابورس و صندوق بازنشستگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مجید عشقی رییس سازمان بورس در این مراسم گفت: صندوق های املاک و مستغلات می‌تواند در جذب سرمایه سرمایه گذاران بسیار مطلوب عمل کند. این صندوق برخلاف خرید و فروش در بازار املاک نیازی به صرف سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و هر شخصی با مبالغ بسیار ناچیز می تواند از منافع این بازار استفاده کند.

وی افزود: اگر این صندوق‌ها راه بیفتد الگو های مختلف برای تامین مالی پروژه ها قابل تعریف خواهد بود. امید است با راه اندازی اولین صندوق که پذیره نویسی آن انجام شده و امروز معاملات ثانویه آن انجام می‌شود، بتوان این مسیر را پر قدرت شروع کرد. بخش بانکی یکی از بخش‌هایی است که از این ابزار می تواند برای افزایش نقدشوندگی دارایی‌های راکد استفاده کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از بحث های جدی که در دولت نیز در حال پیگیری است بحث بهره‌برداری از املاک و مستغلات است که با راه‌اندازی این صندوق‌ها می‌تواند وارد مرحله جدید شود تا استفاده بهتری از دارایی های بانک‌ها و بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی کرد. با تحقق فروش متری مسکن شخصی که نمی تواند ملک ۸۰ متری را خریداری کند با اندک سرمایه می تواند یک تا دو متر یا متراژ کمتر خریداری کند.

عشقی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی صندوق املاک و مستغلات بحث نقدشوندگی است که این دغدغه را مرتفع می‌کند. این ابزار می تواند بسیار جذاب باشد و در قدم‌های بعدی بانک ها و دستگاه‌های که املاک های بزرگ دارند و امکان راه اندازی چنین صندوق هایی را دارند، می توانند از این ابزار استفاده کنند.

به گفته وی، آغاز معاملات ثانویه این صندوق می تواند برای بخش‌های مختلف اثرات مثبت فراوانی داشته باشد. بخش بانکی یکی از بسترهایی است که می‌تواند امکان فروش املاک راکدی که فروش یکجای آنها وجود ندارد، مهیا کند. به واسطه این صندوق امکان استفاده بهتری از دارایی‌هایی که در دست بخش دولتی به شکل غیرفعال مانده بوجود می‌آید.

بر اساس این گزارش، پذیره‌نویسی این صندوق  با نماد "ارزش مسکن ۱"، ۲۶ مهر انجام شده بود که معاملات ثانویه آن از امروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش می‌یابد. محدودیت حجمی به میزان یک میلیون واحد تعیین شده است. حداقل تعداد واحد قابل خرید در هر سفارش، یک واحد و سفارشات خرید باید در مضربی از یک واحد در سامانه معاملات وارد شود. عملیات تسویه و پایاپای معاملات واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری بصورت T+۲ انجام می‌شود.

بورس پرس

نویسنده : ادمین سایت 21 آبان 1401
لوگو فوتر