01
49

35

1403 مهر 28

2024 Oct 19

‍  توضیحاتی در مورد محکومیت محمدعلی نجفی
 بررسی‌های تکمیلی و موثق عبدی مدیا نشان میدهد

 

 توضیحاتی در مورد محکومیت محمدعلی نجفی

 بررسی‌های تکمیلی و موثق عبدی مدیا نشان میدهد:

 ۱- محمد علی نجفی که در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۸ به اتهام انتسابی قتل همسر خویش بازداشت شد تا تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۸ در زندان بوده است که در این تاریخ طبق قانون و آیین دادرسی کیفری با قرار وثیقه تا قطعیت حکم آزاد شده بود.

 برابر مقررات و مشخصا ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری این ایام بازداشت هم باید از میزان محکومیت حبس او کسر شود که اطلاع مستندی از این بابت که قاضی اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۷ تهران این ایام را محاسبه و به زندان ابلاغ کرده است یا خیر؟ در دسترس نیست وچون الان آزاد شده طبیعتاً اگر مهم باشد پیگیری آن با او یا وکیل وی است.

 ۲- دو روز پس از آزادی قانونی او با قید وثیقه و در روز تعطیل که کم سابقه است؛ ظاهرا با اشاراتی وکیل او و محمد علی نجفی به دادگاه کیفری یک تهران و شعبه رسیدگی کننده احضار و با صدور قرار تامین مجدد در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۹۸ بازداشت و به زندان دلالت میگردد.

 ۳- پس از اخذ رضایت شکات و اولیای دم (تاکید میشود نحوه اخذ رضایت و شخصیت طرفین مورد نظر نیست و طبق قاعده همه متهمین و محکومین و شکات، به طرفین ارتباط دارد) دادگاه او را از بابت جنبه عمومی جرم به شش سال و شش ماه حبس محکوم میکند که این محکومیت طبق قانون لاحِق به ۵ سال تقلیل می یابد.

 ۴- طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی محمد علی نجفی پس از گذراندن یک سوم حبس یعنی ۲۰ ماه امکان برخورداری از آزادی مشروط را داشته که هیچگاه با این درخواست بدون اعلام علت واقعی آن موافقت نشد.

 ۵- بر خلاف شایعات رسانه‌ای موجود و اظهارات بدون سند بعضی از دوستان، کل جمع ایام مرخصی وی برای عمل جراحی و سایر ارفاقات قانونی ۱۸۲ روز بوده است.

 تاکید میکنم این جمع روزها و ایام همه‌ی روزهای مرخصی است و نه یک باره و آنهم پس از مدتهای طولانی از بازداشت شروع شده.

 میتوانید با ماده ۵۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری و مرخصی قانونی حداکثر ۳ روز در ماه و تبصره ۵ آن در مورد مرخصی‌های اعطایی رییس قوه قضاییه برای عید نوروز و ایام ماه رمضان و یا مناسبت های ملی و مذهبی دیگر که متداول و طولانی‌تر است، انطباق دهید که آیا نجفی از رانت و امکانات خاصی استفاده کرده است یا خیر؟

 ۶- درمورد ماهیت اتهام انتسابی بدون آنکه له یا علیه وی اظهار نظری صورت گیرد تاکنون در مواردی حمیدرضا گودرزی بازپرس و قاضی سابق ویژه قتل که پرونده‌های مهم و تاریخی را هم بازپرسی و یا قضاوت کرده و اکنون وکیل دادگستری است اظهارات قابل تاملی نموده اما اکنون با آزادی محمدعلی نجفی شایسته است او اطلاعات بیشتری از ماجرا و ناگفته ها، از جمله اینکه چرا شعبه دیوان عالی کشور ۳بار اتهام او را قتل غیر عمد تشخیص داد و دادگاه‌های کیفری مجددا به رای عمد اصرار کردند (و البته تصمیم دادگاه‌های کیفری وفق قانون اختیارات شان بوده) و اینکه چه شد که نهایتا پرونده در هیات عمومی اصراری دیوان عالی کشور رفت و قتل عمد شناخته شد؟؛ برای ثبت در تاریخ بگوید.

  ۷-  دقت شود محمد علی نجفی پس از حدود ۱۳۶۰ روز حبس (بیش از ۴۵ ماه) و با نداشتن شاکی خصوصی، به مناسبت دهه فجر سال ۱۴۰۱، مشمول عفو عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته و نه عفو موردی یا خاص.

  عفو اعطایی امسال را در اینترنت سرچ کنید دو بخش است یک بخش مربوط است به متهمان و محکومان اتفاقات سال ۱۴۰۱ و یک بخش روال عفو عمومی هر ساله که محمد علی نجفی مشمول  روال هر ساله عفو عمومی شده و در ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شده است.

تامل شود

 ممکن است کسانی بگویند چرا او باید از زندان آزاد شود؟
 
 
در پاسخ به سرکار خانم هنگامه شهیدی هم نوشتم اگر ایرادی هست باید ابتدا متوجه مدیر کل عفو و بخشودگی و سپس معاون قضایی و سپس رییس قوه قضاییه بشود که پیشنهاد عفو عمومی اینگونه دادند و سپس شخص آیت‌الله خامنه‌ای که آن را تصویب نهایی کرده است که چرا اتهام قتل عمد بدون شاکی را جز استثنائات عفو نگذاشته‌اند تا محمد علی نجفی از آن بهره مند نشود؟

  در این صورت هم هر بار باید حلقه استثنائات عفو را تنگ‌تر کرد تا محکومین بیشتری از زندان آزاد نشوند و آیا در این صورت مراد حاصل میشود؟

#عبدی_مدیا

 

نویسنده : ادمین سایت 22 فروردین 1402
لوگو فوتر