04
19

03

1403 مهر 28

2024 Oct 19

چگونه فرصت احیای برجام از دست دولت رئیسی پرید؟
خبرنگار وال‌استریت

 

چگونه فرصت احیای برجام از دست دولت رئیسی پرید؟

گزارش تازه خبرنگار وال‌استریت از عدم پیشرفت همکاری ایران و آژانس و افزایش مبادله تسلیحاتی ایران و روسیه

در دوران شروع به کار دولت رئیسی در سال ۲۰۲۱، یک توافق هسته‌ای جدید با غرب در آستانه نهایی‌شدن بود؛ اما نزدیکان رئیس‌جمهور جدید ایران نسبت به امضای این توافق مردد بودند.

دو منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به وبگاه میدل‌ایست‌آی گفته‌اند که بلافاصله پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، فرصت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران در دستور کار بود، اما علی‌رغم تمایل اولیه او، نزدیکان او جلوی هرگونه شانس امضای آن را گرفتند.

یک منبع با آگاهی مستقیم از مذاکرات به میدل‌ایست آی گفته که در ماه آگوست همان سال، پس از چندین دور مذاکره در وین، دو طرف به یک پیش‌نویس توافقی رسیدند که آماده امضا بود/اکوایران

 تکذیب گزارش مقام ایرانی؛ پیشرفتی در نصب دوربین ها حاصل نشده

در حالی که اسلامی رئیس سازمان اتمی ایران از پیشرفت همکاری تهران و آژانس سخن گفته بود، خبرنگار وال‌استریت ژورنال نوشته: براساس شنیده ها از منابع، ایران در نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پس از بازدید گروسی از تهران قرار بود صورت پذیرد، بسیار آهسته پیش می‌رود و تقریبا هیچ پیشرفتی رخ نداده است.
ابتدا تصور می شد که این تاخیر فقط به خاطر نوروز بوده است. اما شنیده ام که این موضوع پس از آن ادامه داشته و تقریباً بدون هیچ پیشرفتی بوده است. این رخداد باید زنگ خطر را به صدا درآورد.این یک توافق برد-برد برای ایران و آژانس بود که واشنگتن از آن استقبال کرد و گروسی آن را اجرا نمود.
#برجام

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد ایران از راه دریای خزر به روسیه مهمات ارسال می‌کند.
این روزنامه با استناد به گفته‌های مقام هایی از خاورمیانه و همین طور اسنادی که به رویت مقام‌های اطلاعاتی رسیده، گزارش کرد ایران در شش ماه گذشته از طریق دریای خزر ۳۰۰ هزار گلوله توپ و یک میلیون فشنگ به روسیه ارسال کرده است تا در جنگ اوکراین استفاده شود.
 

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 05 اردیبهشت 1402
لوگو فوتر