04
21

16

1403 مهر 28

2024 Oct 19

مرغ نیست، سوال نکنید
رسانه اصولگرا

 

گزارش رسانه اصولگرا از بحران بزرگ در بازار مصرفی
 «مرغ نیست، سوال نکنید»

زنگ هشدار در حوزه تجهیزات پزشکی هم به صدا درآمد

️سونامی افزایش اجاره مسکن شهرهای اطراف تهران دربرگرفت

خبرگزاری تسنبم در گزارشی از اوضاع نابسامان و بی‌تدبیری در تنظیم بازار نوشت: 
در هفته قبل مرغ در بازار با قیمت‌هایی در محدوده ۸۸ هزار تومان تا ۸۹هزار تومان به فروش می رسید اما بر اساس مشاهدات میدانی این محصول در تعطیلات چند روز عید فطر با قیمت های بالاتر به فروش رسید و برخی از مرغ فروشی ها اعلام کردند که محصول برای عرضه ندارند.

کاهش عرضه مرغ در بازار زمینه سوء استفاده برخی واحدهای صنفی مرغ فروشی را فراهم کرده است و علاوه بر گران فروشی، بعضی از واحدها از فروش مرغ کامل خودداری کرده و با خرد کردن، آن را با قیمت‌هایی بالاتر به فروش می‌رسانند.

بحران تازه در بازار دارو 
 با وجود هشدارهای مکرر درباره وضعیت تجهیزات پزشکی در سال 1402، زنگ هشدار برای این حوزه به صدا درآمده و حال آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود؛ اتفاقی که در حوزه دارو هم در حال رخ دادن است و با وجود هشدارهای کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس، فعلا چشم‌انداز مثبتی از آن به چشم نمی‌خورد.

️هنوز مشکلات حوزه دارو تمام نشده که باید منتظر مشکلات تجهیزات پزشکی هم باشیم. سال 1402 در شرایطی آغاز شده که همچنان وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی نامشخص است و آنطور که در روزهای پایانی اسفند سال گذشته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت، چنانچه ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی تامین نشود به چالش برمی‌خوریم.

️در حالی که برای طرح دارویار در سال 1402 تنها 69 همت در نظر گرفته شده، تکلیف ارز تخصیص‌یافته برای تجهیزات پزشکی هنوز معلوم نیست. در این میان، این نگرانی وجود دارد که ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات پزشکی هم از همین 69 هزار میلیارد تومان تامین شود/اقتصادنیوز 

 افزایش اجاره‌بها در شهر‌های اطراف تهران/ کرایه ۱۲ میلیونی خانه در کرج/ واحد ۱۰۷ متری در پردیس: ۱۰۰ میلیون پیش، ۶.۲ میلیون اجاره

 افزایش نرخ مسکن چه خرید و فروش و چه اجاره در پایتخت به سرعت به سایر استان‌ها و شهر‌ها سرایت می‌کند و قیمت‌ها در تهران ملاک قیمت‌گذاری در سایر شهر‌ها است. 

 از سوی دیگر با وجود کوچ افراد و خانوار به تهران، رشد نرخ اجاره باعث رشد حاشیه‌نشینی و رشد جمعیت شهر‌های اقماری تهران شده است و همین افزایش تقاضا، قیمت‌ها را در بازار مسکن شهر‌های نزدیک به تهران را بالا برده‌است./ ایلنا
 

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 05 اردیبهشت 1402
لوگو فوتر