04
15

38

1403 مهر 28

2024 Oct 19

رونمایی از تابلوی برق سبز و تامین٢٠ و ۵ درصدی برق ادارات و صنایع از تجدیدپذیرها
وزیر نیرو اعلام کرد:

 

وزیر نیرو ضمن رونمایی از تابلوی برق سبز، اعلام کرد:

٢٠ درصد برق ادارات و ۵ درصد برق صنایع طی ۵ سال از برق تجدیدپذیر تامین خواهد شد. علی‌اکبر مربیان در رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدیدپذیر با اشاره به ضرورت حرکت به سمت برق تجدید پذیر اعلام کرد: اولین موضوع بحث ناترازی بوده که روش تجدید‌پذیر بهترین روش برای رفع ناترازی‌های برق است. همچنین موضوع دیگر اقتصادی بودن این روش بوده و انرژی تجدیدپذیر بسیار اقتصادی محسوب می‌شود و در مقایسه با هر روش دیگری از جمله برق حرارتی برای تامین برق اقتصادی‌تر است.

موضوع دیگر که روش تجدید‌پذیر را اهمیت می‌دهد بحث محیط زیست و محیط زندگی بوده و از این لحاظ برق تجدید پذیر انرژی پاک محسوب می‌شود و آلایندگی ندارد. از دیگر موضوعات بحث مصرف آب برای تولید برق است که به غیر از روش برق تجدیدپذیر تمام روش‌ها مصرف آب قابل توجهی دارند.

ناترازی در سوخت از دیگر موضوعات اهمیت اولویت برق تجدیدپذیر است و هر چند که در ایران گاز، نفت و مشتقات نفتی تولید می‌شود اما به ویژه در فصل سرد باید به سمت انرژی پاک و برق سبز پیش رفت. چرا که با این موضوعات برق تجدید پذیر پا نگرفت. پاسخ روشن است به دلیل اقتصاد و رقابت ناجوانمردانه با دیگر روش‌ها تامین برق، تولید برق تجدید پذیر رشد نکرد.

باید توجه داشت در روش‌های دیگر قیمت سوخت صفر بوده و در این مقایسه تولید برق تجدید پذیر گران‌تر از سایر روش‌ها بوده اما اگر نرخ سوخت را محاسبه کرد تجدیدپذیرها ارزان‌تر از هر روش تولید برق است.

با معاملات برق سبز در انرژی بورس، برق تجدیدپذیر امکان رقابت را برای تجدیدپذیرها فراهم کرده و دیگر رقابت ناجوانمردانه بین تجدیدپذیرها با غیرتجدیدپذیرها انجام نمی‌شود. طبق قانون قرار بر این است که ٢٠ درصد برق ادارات و ۵ درصد برق صنایع در مدت زمان ۵ سال از برق تجدیدپذیر تامین شود و اگر در صورت امکان تامین آن را نداشته باشند باید این برق از بورس انرژی خریداری شود و با این ساز و کار کشش قابل توجهی در بورس انرژی و خرید از بورس انرژی ایجاد می‌شود.

پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی این تابلو سرمایه‌گذاری در این حوزه از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌‌ها خواهد بود و مشکل قیمت‌گذاری و انباشت مطالبات هم برای سرمایه‌گذاران حل خواهد شد.

 

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 01 خرداد 1402
لوگو فوتر