04
17

57

1403 مهر 28

2024 Oct 19

۶ ایراد به تصمیم جدید ارزی و هشدار به بروز بحران در صنعت خودرو
معاون وزیر صنعت ۶ ایراد به تصمیم جدید مبنی بر اعمال محدودیت سقف و سابقه واردات گرفت و به بروز بحران در شرکت های خودروساز هشدار داد.

 

منوچهر منطقی با ارسال نامه ای به رئیس‌ سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با توجه به اجرای مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاست های ارزی و تجاری مبنی بر اعمال محدودیت سیستمی سقف و سابقه واردات برای تمام مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی (حالت ثبت‌ سفارش های هیچ‌کدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید) و همچنین اجرای یک‌باره و آنی افزودن 238 ردیف تعرفه مشمول جدید به فهرست پیشین برای الزام استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت سفارش به‌ منظور کنترل سیستمی سقف و سابقه واردات در سامانه جامع تجارت که بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی صورت پذیرفته این امر به ایجاد بحران قریب‌الوقوع توقف خطوط تولیدی، کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار، افزایش قیمت ها و رشد تورم که با هدف‌گذاری سال جدید برای رشد تولید و مهار تورم مغایر است، خواهد انجامید.

برخی از تبعات ناشی از اجرای این سیاست در حوزه صنعت خودرو و برخی مشکلات طبق گزارش های واصله از شرکت های خودروساز،قطعه‌ ساز و زنجیره تأمین و خدمات به‌شرح ذیل است:

1 ـ با کاهش و اعمال محدودیت های سقف ارزیابی سال های گذشته و سابقه میانگین دو سال گذشته برای تمامی شرکت های تولیدی و مجموعه‌های زنجیره تأمین افزایش برنامه تولید خودرو و رشد تعهدات امکان‌پذیر نیست.

2 ـ اعمال محدودیت های سقف و سابقه برای تمامی مجموعه‌های تولیدی و مجموعه‌های زنجیره تأمین، عدم تأمین به‌موقع مواد اولیه و واسطه‌ای تولید را در پی دارد که در نهایت موجب توقف خطوط تولید خودرو خواهد شد.

3 ـ در راستای اعمال سیاست های تعمیق ساخت داخل و تغییرات تعرفه‌ای حاصل از آن امکان ثبت سفارش محصولات در سایر تعرفه‌ها در سامانه جامع تجارت امکان‌پذیر نیست.

4 ـ با توجه به اینکه برخی از تعرفه‌های قطعات وارداتی شرکت های تولیدی بر اساس نظریه گمرکی در ثبت سفارشات تغییر می‌یابد و شرکت مذکور در آن ردیف تعرفه فاقد سابقه است بر اساس این مصوبه، ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست.

5 ـ شرکت های جدید که به‌تازگی موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری تولید شده و یا دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 75 درصد بودند و شرکت هایی که با اجرای طرح های توسعه‌ای افزایش ظرفیت تولید دارند و شرکت های دانش‌بنیان علی‌رغم سرمایه‌گذاری های بالای صورت‌پذیرفته عملاً در واردات مواد اولیه و واسطه‌ای تولید با محدودیت سقف و سابقه واردات مواجه می‌شوند که امکان تولید و افزایش ظرفیت را برای آنها سلب می‌کند.

6 ـ بسیاری از ثبت سفارش ها که نیاز به ویرایش و یا تمدید اعتبار داشته حتی دارای تخصیص و یا تأمین ارز بودند و یا بخشی از کالای ترخیص‌شده بر اساس اعمال این محدودیت ثبت سفارش های آنها با رد سیستمی مواجه شده است. به‌طوری که امکان ترخیص و حتی رفع تعهد ارزی برای این دسته از پرونده‌ها میسر نیست.

با توجه به عدم بررسی تخصصی تعرفه‌های جدید مشمول محدودیت سقف و سابقه بسیاری از ثبت سفارش ها در حوزه واردات قطعات وسایل نقلیه با رد سیستمی مواجه می‌شود که بازار قطعات یدکی و مصرفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دچار اختلال و بحران نظیر کمبود قطعات یدکی و مصرفی، افزایش قیمت آنها و متعاقب آن عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و به‌موقع به مشتریان افزایش قاچاق و قطعات بی‌کیفیت در بازار مصرف می‌شود که خود موجب کاهش سطح ایمنی افزایش حوادث و نارضایتی عمومی مشتریان خواهد شد.

ازآن‌جایی که اعمال هرگونه سیاست های مغایر با رشد تولید از جمله افزودن محدودیت ها و موانع جدید به سردرگمی شرکت های تولیدی، افزایش مراجعات حضوری و مکاتبات متعدد برای رفع مشکلات می‌انجامد و تمرکز منابع برای تولید کاهش خواهد یافت و این امر در نهایت به عدم تحقق اهداف سال 1402 و افت تولید منجر می‌شود، دستور دهید در اسرع وقت نسبت به لغو محدودیت های موصوف اقدام شود.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 07 خرداد 1402
لوگو فوتر