01
46

07

1403 مهر 28

2024 Oct 19

توزیع سود فولاد مبارکه بین ۶٠ میلیون نفر و عدم افزایش قیمت محصولات
سود فولاد مبارکه بین ۶٠ میلیون نفر توزیع می‌شود که ٣٠ درصد مشمول سهامداران عدالت، ١٧ درصد سهم دولت و ... است.

 

محمد‌یاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه دلیل سودآوری این مجموعه را ارزش افزوده شرکت‌های گروه اعلام کرد و گفت: سودآوری فولاد مبارکه به دلیل ایجاد ارزش افزوده‌ در صدر رتبه ١٠٠ شرکت و برتر در سودآوری و ایجاد ارزش افزوده قرار دارد.

وی افزود: شرکت هایی که سود نمی‌دهند تضییع کننده منابع ملی هستند. بهترین حالت استفاده از منابع ملی زمانی است که منجر یه سودآوری و ارزش افزوده شود. مادامی که نگاه رانت خواری به سرمایه‌گذار وجود دارد این کشور آباد نخواهد شد. باید از کسانی که شائبه افزایش سود فولاد مبارکه را ایجاد می‌کنند پرسید آیا این سود در خارج هزینه شده است؟

طیب‌نیا ادامه داد: برخی دشمنان دانا و دوستان آگاه که عملا به موج صنعت ساری دامن می زنند، فولاد مبارکه را با استفاده از یارانه و انرژی با نرخ دولتی متهم می‌کنند اما در شرایط افزایش قیمت‌های تولید، قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش پیدا نکرده است.

بر اساس این گزارش در حالی که در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی، توسعه صنایع در داخل و نفوذ محصولات صنایع ایرانی به بازارهای جهانی سخت‌تر شده اما در همین شرایط فولاد مبارکه با حفظ منافع ملی در انجام ماموریت‌ها از جمله بومی سازی پشتیبانی و توسعه فناوری صنعت فولاد و رشد شاخص‌های تولید محصولات و رفع هر گونه وابستگی در این صنعت به خارج دستاوردهایی داشته و محرک بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی است.

این مجموعه همواره در تیررس تحریم‌ها قرار داشته اما تکیه بر توانمندی داخلی نتایج را در تولید محصولات و رتبه‌های فولادی جدید نشان داد که یکی از نمونه‌ دستاوردها در شرایط سخت تحریم این بوده که در ۱۰ سال توانست ١٠٠ درصد ظرفیت را برای تولید حداکثری بکار گیرد. صنعت فولاد دنیا بطور متوسط از ٧٨ درصد ظرفیت‌های تولید در حال استفاده است و در ایران این رقم حدود ۶۵ درصد و درفولاد مبارکه به  ١٠٠ درصد اسمی رسیده‌ است. 

از دیگر موفقیت‌های فولاد مبارکه حفظ سیاست سوددهی بوده که در اثر استفاده حداکثری از ظرفیت های تولید و برخورداری از فناوری روز دنیا، سرمایه‌ گذاری‌ های هوشمندانه و توسعه‌های هدفمند، برخورداری از زنجیره کامل و متوازن از سنگ آهن تا محصولات نهایی و شکل گیری ارزش افزوده کامل و  بهره‌وری بالا توام با اقدامات ارزش آفرین توسط سرمایه انسانی خبره و آموزش دیده است. سودی که متعلق به ۶۰ میلیون ایرانی است.

گزارش‌های رسمی و اسناد موجود حاکی از آن است در حالی سال گذشته نرخ گاز ۵٠ درصد ، نرخ برق ۴۴ درصد، هزینه های حمل و نقل ٧۴ درصد ، میزان دستمزد ۴٨ درصد، مواد اولیه ١۴ درصد و میزان تورم ۴۶.۵ درصد افزایش یافت که نرخ محصولات فولاد مبارکه افزایش پیدا نکرد بلکه رو به کاهش بود. به طوری که سال گذشته فولاد مبارکه گاز مورد نیاز خطوط تولید را بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری کرد و سال جاری هم باید گاز را بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری کند اما قیمت محصولات در مقاطعی از سال ١۴٠١ نسبت به اسفند سال قبل بیش از ٢٠ درصد کاهش داشت.

هر چند عده‌ای تلاش دارند ابهامات بی‌اساس و سستی درباره بالا بودن سود فولاد مبارکه ایجاد کنند اما ۶٠ میلیون ایرانی از سوددهی این مجموعه منتفع هستند. سود فولاد مبارکه بصورت مستقیم و غیر مستقیم بین ۶٠ میلیون نفر توزیع می‌شود که ٣٠ درصد سود این شرکت مشمول سهام عدالت، ٢٣ درصد سهامداران فولاد مبارکه، ٣٠ درصد صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی، عشایر و بسیج و ... می شود و  و ١٧ درصد هم سهم دولت است.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 13 خرداد 1402
لوگو فوتر