01
56

31

1403 مهر 28

2024 Oct 19

مخالفت با دو ایراد مجمع تشخیص مصلحت درباره مالیات بر عایدی سرمایه
سازمان امور مالیاتی با دو ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت درباره مالیات بر سوداگری، مخالفت و اعلام کرد: این دو ایراد کارشناسی و اقتصادی نیست.

 

مهدی موحد بک‌نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره ایرادات مجمع تشخیص مصلحت به طرح مالیات بر عایدی سرمایه به ایرنا اعلام کرد: مجمع هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه دارد که قواعد طرح‌ها و مصوبه‌های مجلس را از لحاظ مطابقت یا مغایرت با سیاست‌های کلی ابلاغ شده مورد ارزیابی قرار دهد.

دو مورد مغایرت در خصوص مالیات بر عایدی در جلسه اخیر این هیات اعلام شد که مربوط به عدم تعدیل تورم در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه و اعمال این مالیات در مناطق آزاد بود.

این هیات، طرح مالیات بر عایدی کالاها و دارایی‌ها را در سه سال اول خلاف بند چهارم سیاست‌های کلی برنامه هفتم عنوان کرد. یعنی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه در صورت فروش کالایی کمتر از سه سال قبل ، مشمول تعدیل تورم نخواهد شد و این طرح خلاف عدالت مالیاتی است.

طبق ماده ۱۲ مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه هم اشخاص غیر تجاری در کلیه مناطق آزاد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد ولی اعضای هیات عالی نظارت بر این باورند مالیات بر عایدی سرمایه حتی برای اشخاص غیر تجاری نباید مشمول باشد. یعنی کسی که خرید و فروش انجام می‌دهد باید معاف از مالیات بر عایدی باشد.

سازمان امور مالیاتی منکر حمایت از تولید نیست و این موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در مورد افراد تجاری اعلام نشده تا اگر بخواهند فعالیتی انجام دهند، مشمول مالیات‌های خاص قبلی خواهند شد.

هر دو ایراد مطرح شده اثر و کارایی طرح مالیات بر عایدی را کاهش می‌دهد و با توجه به نرخ ماده ۱۳۱ که در قانون مورد توجه قرار گرفته، تعدیل تورمی به معنای جذابیت سوداگری و سفته بازی است. همچنین مشمول شدن مناطق آزاد از معافیت مالیات بر عایدی سرمایه  منجر به سفته بازی و سوداگری افراد غیر تجاری خواهد شد.

برهمین اساس ، سازمان امور مالیاتی مخالف ایرادهای غیرکارشناسی و غیر اقتصادی طرح مالیات بر عایدی سرمایه بوده ولی باید منتظر تصمیم مجلس ماند.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مشمول تعداد کمی از مردم و حدود ۵ درصدی است. چرا که  بسیاری از خانوارها بدون خودرو بوده و بیش از ۵۰ درصد مردم هم ملک مسکونی ندارند و افراد کمی در قالب شخص غیر تجاری، معاملات تجاری انجام می‌دهند.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 16 خرداد 1402
لوگو فوتر