23
53

49

1403 مهر 27

2024 Oct 18

کسب و کار بانک‌های بورسی و دولتی در سه روش اصلاح خواهد شد
معاون نظارت بانک مرکزی از اصلاح کسب و کار بانک‌ها با تکیه بر سه روش کارمزد محور، کاهش شکاف نرخ سود وام با سپرده و یا ترکیبی از این دو خبر داد.

 

 ابوذر سروش با  تأکید بر ضرورت اصلاح روش کسب و کار بانک‌ها، اعلام کرد: بانک‌های بورسی و دولتی طبق روش  "کملز" و در بیش از 40 شاخص رتبه بندی و میزان رعایت مقررات اضافه شده است. لذا طبقه بندی شفافی از بانک‌ها وجود دارد که صرفا برای استفاده بانک مرکزی در تعیین حد رشد مجاز بانک‌ها است.

وی ادامه داد: بنابراین روش کسب و کار بانک‌ها باید یا کارمزد محور باشد یا به سمت شکاف میان نرخ سود سپرده و تسهیلات برود و یا ترکیبی بهینه از این دو. در صورت تصمیم به کاهش شکاف نرخ سود تسهیلات با سپرده باید کارمزد بانک ها اصلاح شود. در حال حاضر تقریبا بانک‌ها اجازه ندارند بیش از بهای تمام شده خدمات، پولی دریافت کنند.

سروش افزود: همچنین باید تعریف مشخصی از اصلاح نظام بانکی باشد تا ضمن باز تعریف نقش بانک ها در تأمین مالی اقتصاد در مورد تعیین تکلیف بانک‌ها با کیفیت دارایی‌های پایین اقدام شود. علاوه براین نوع نگرش نظارتی بر عملکرد بانک‌ها هم در حال حرکت از شخص محور به سامانه محور است و آثار این اقدام به تدریج مشخص خواهد شد.

 

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 23 خرداد 1402
لوگو فوتر