00
02

30

1403 مهر 28

2024 Oct 19

خط تولید سایپا در ونزوئلا پس از ۷ سال راه‌اندازی می‌شود
راه‌ اندازی مجدد خط تولید سایپا در ونزوئلا که از سال ۹۴ متوقف شده بود با سفر رییس‌جمهور، مورد توافق قرار گرفت.

 

در جریان سفر رئیس جمهور به ونزوئلا که در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم این کشورها در آمریکای لاتین شد، راه‌اندازی مجدد خط تولید سایپا در این کشور که از سال ۹۴ مسکوت مانده بود، مورد توافق قرار گرفت.

بر اساس این گزارش در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد برای تولید خودروهای سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری شود. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو تأسیس شد و نام تورپیال برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس شروع شد.

در مجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ تعداد ۱۱.۶ هزار دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر ۵.۱ هزار دستگاه پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و ۶.۴ هزار دستگاه پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به این سو) بود.

در قرارداد پنج ساله با ونزوئلا، ارسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته که تاکنون هزار دستگاه خودرو کوییک و ساینا بصورت CBU ارسال شده و تا پایان سال ۲ هزار دستگاه دیگر هم ارسال خواهد شد.

سال جاری محصولات شاهین و آریا نیز بر اساس تقاضا به این کشور ارسال خواهد شد و علاوه بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت ونیراتو ونزوئلا پس از بازسازی و انجام تعمیرات لازم از سر گرفته خواهد شد.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 24 خرداد 1402
لوگو فوتر