23
54

34

1403 مهر 27

2024 Oct 18

آخرین وضعیت نمادهای متوقف و وعده راه اندازی سامانه بازار توافقی
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام آخرین وضعیت نمادهای متوقف در بورس و فرابورس گفت: برای ۲۰ نماد متوقف بازار پایه ای باید سامانه بازار توافقی راه‌اندازی شود.

 

ولی‌اله جعفری به آخرین وضعیت نمادهای متوقف در بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت: در بورس تهران تنها نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند که بیش از یک هفته متوقف مانده اند که اعضای شورای عالی بورس مصمم هستند راه‌حلی برای بازگشایی نماد آنها و موضوعات مرتبط با سهام عدالت پیدا کنند.

وی افزود: در بازارهای اول و دوم فرابورس، نماد متوقف بیش از یک هفته وجود ندارد اما در بازار پایه حدود ۲۰ نماد بیش از این بازه زمانی، متوقف ماندند که برخی چندین سال است معامله‌ نمی‌شوند. نمادهای متوقف حاضر در بازار پایه به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه نخست مربوط به نمادهایی است که به دلیل عدم شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی بسته هستند. اطلاعات و علت توقف نماد هر شرکت در سایت فرابورس وجود دارد.

این مدیر نظارتی ادامه داد: دومین گروه نمادهای متوقف را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که در حال انحلال هستند و طی چندسال اخیر اطلاعات لازم را در سامانه کدال ثبت نکردند. سومین گروه از نمادهای متوقف مربوط به شرکت‌هایی است که از بورس تهران لغو پذیرش شده و به بازار پایه منتقل شدند. در این گروه چالش‌هایی در مورد دستورالعمل و الزامات گذشته وجود داشت که منجر به توقف طولانی مدت نماد می‌شد. بنابراین اصلاح لازم در دستورالعمل انجام شد تا هرچه سریع‌تر نمادهای متوقف بازگشایی بشوند.

جعفری با بیان اینکه نماد ۴ شرکت که از بورس تهران لغو پذیرش و به بازار پایه منتقل شده را با اصلاح دستورالعمل می‌توان در اسرع وقت بازگشایی کرد اما دو گروه یعنی ناشرانی که به علت عدم شفافیت و انحلال شرکت، نماد آنها متوقف است، امکان بازگشایی در شرایط کنونی ندارند. چالش بیشتر از ۲۰ نماد متوقف بازار پایه ای که در گروه نخست حضور دارند باید با شفاف‌سازی و رفع ابهام برطرف شود. با راه‌اندازی سامانه بازار توافقی، نماد معاملاتی این شرکت‌ها بازگشایی خواهد شد. بستر باید به شیوه‌ای مهیا شود که نمادها برای طولانی مدت، متوقف باقی نمانند.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 27 خرداد 1402
لوگو فوتر