21
55

06

1403 مهر 27

2024 Oct 18

۱۸۰ هزار بشکه وارد پالایشگاه‌های جدید می‌شو‌د _ تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به بهره برداری دو طرح ۶۰ و ۱۲۰ هزار بشکه‌ای،گفت: اختلاف نظر درباره تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها در حال رفع است.

 

هوشنگ فلاحتیان با اشاره به تصمیم جدید دولت برای اصلاح تعرفه گاز خانگی به فارس گفت: با توجه به لزوم حرکت از خام‌فروشی نفت به سمت توسعه زنجیره ارزش، طبق قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌های مردمی، وزارت نفت دو دسته موافقت‌نامه اصولی برای سرمایه‌گذاران صادر کرد.

دسته اول مربوط به احداث طرح‌های جدید پتروپالایشگاهی با خوراک نفت و میعانات گازی است که مجموع ظرفیت آنها بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز است. البته قانون بعدا کمی اصلاح شد و طرح‌های جدیدی ذیل آن تعریف شدند که موافقت‌نامه اصولی آن صادر می‌شود. دسته دوم نیز مربوط به طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود است. البته با توجه به بضاعت، تمرکز بر تعداد محدودی از طرح‌ها است تا به سرانجام برسد. امید است تا پایان سال طرح 60 هزار بشکه‌ای آدیش جنوبی در منطقه سیراف به بهره‌برداری برسد.

در قانون بودجه نیز بند قانونی برای حمایت از تامین مالی طرح پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای مهر خلیج فارس و تخصیص 500 میلیون یورو برای تهاتر نفت خام با تجهیزات آورده شده تا بتواند سرعت کار این طرح با پیشرفت 40 درصدی را افزایش دهد. امید است با تزریق منابع به این طرح، پالایشگاه مهر خلیج فارس در 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

صدور مجوز شورای پول و اعتبار برای مشارکت بانک‌ها در احداث پتروپالایشگاه

در کنار دو پروژه آدیش و مهر خلیج فارس، دو طرح 300 هزار بشکه‌ای نیز در اولویت قرار گرفت. یکی از این طرح‌ها پتروپالایشگاه مروارید مکران در منطقه جاسک است که پیشرفت مناسبی داشت. طرح دیگر نیز پتروپالایشگاه سلیمانی است که در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث خواهد شد. ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، 16 طرح راهبردی را مورد تمرکز قرار داده تا بتواند آنها را با حمایت ویژه به سرانجام برساند که دو پالایشگاه مروارید مکران و سلیمانی جزو این طرح‌ها است. جلسات مستمری نیز با معاون اول رئیس در این باره برگزار می‌شود.

برای تامین مالی این دو طرح کنسرسیومی از هلدینگ‌های بزرگ و بانک‌ها تشکیل شده است. صدور مجوز شورای پول و اعتبار برای مشارکت بانک‌ها در حال پیگیری و برای تعدادی از آنها این مجوز صادر شده است. با تلاش‌های دولت و وزارت نفت، امید می رود عملیات این دو طرح بزرگ تسریع شود.

اختلاف نظر درباره تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها در حال رفع است

طبق قانون، باید تنفس خوراک به طرح‌های پتروپالایشی ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی بعد از تکمیل طرح‌ها اعطا شود و این موضوع در هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز تصویب شده است. اختلاف دیدگاهی بین مجلس و ارکان صندوق وجود دارد که در حال رفع است. نمایندگان مجلس معتقدند اذنی که باید از رهبری بابت اعطای تنفس خوراک گرفته شود، هنگام تصویب قانون در مجلس دهم توسط رئیس مجلس از رهبری اخذ شده ولی برخی از ارکان صندوق معتقدند مجددا باید این اذن گرفته شود. این مشکل به زودی برطرف خواهد شد و طرح‌های مشمول تنفس خوراک، حتما طبق قانون این امتیاز را دریافت خواهند کرد.

پالایشگاه‌های موجود باید 40 درصد از سود را صرف ارتقا کنند

طبق قانون بودجه 1402، پالایشگاه‌های موجود باید حداقل 40 درصد از سود سالانه را صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های ارتقای کمی و کیفی کنند و اگر این تخصیص صورت نگیرد این شرکت ها مشمول 5 درصد تخفیف خوراک نخواهند شد. سال جاری اولین جلسه شورای عالی انرژی با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد. با توجه به اینکه تعدادی از پالایشگاه‌ها اعلام کردند در اخذ مجوز زیست‌ محیطی دچار مشکل هستند براساس دستور رئیس‌جمهور مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی‌های لازم توسط سازمان حفاظت محیط‌ زیست صورت بگیرد و در صورت رعایت استانداردها، مجوزهای زیست‌محیطی طرح‌ ارتقای پالایشگاه‌های موجود صادر شود.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 28 خرداد 1402
لوگو فوتر