21
56

47

1403 مهر 27

2024 Oct 18

اولین سفر وزیرخارجه عربستان بعد از ۱۷ سال به ایران _ زمان گشایش سفارت
اولین سفر وزیرخارجه عربستان بعداز ۱۷ سال به ایران انجام اعلام شد و احتمالا" سفارت و کنسولگری این کشور پس از عید قربان گشایش می یابد

 

فیصل بن فرحان که بعد از 17 سال اولین سفر وزیرخارجه عربستان به تهران را رقم زد در برنامه خبری مشترک با اشاره به انتظار پاسخ رییس‌جمهور ایران برای سفر به ریاض، گفت: این سفرش با هدف تکمیل توافق دو کشور برای عادی سازی روابط صورت گرفت. روابط بین دو کشور بر پایه «احترام متقابل،‌ عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.

وی ادامه داد: بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی، مسئله اساسی بوده و تهران و ریاض از کشورهای مهم منطقه به حساب می‌آیند و انتظار می رود همکاری دو کشور به امنیت منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و امنیت منطقه‌ای بویژه دریانوردی و کریدور دریایی و تلاش برای عدم انتشار سلاح‌های کشتار جمعی کمک کند.

وی در دیدار با ابراهیم رئیسی هم اعلام کرد: ملک سلمان و محمدبن سلمان مایلند سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان بزودی انجام و به دعوت پاسخ داده شود. همکاری با ایران زمینه بهره مندی از مرحله طلایی را برای طرفین فراهم می کند و تعامل کشورهای اسلامی، تضمینی برای عدم دخالت بیگانگان در منطقه است.

براساس این گزارش، سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد درحالی به احتمال زیاد بعد از 7 سال پس از عید قربان گشایش می یابد که حسین امیر عبداللهیان هم در نشست خبری اعلام کرد: هر دو کشور در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته های سیاسی، مرزی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همکاری در ارتباط با حوزه محیط زیست و حل مسئله فلسطین اتفاق نظر دارند و پس از تایید توافقات توسط مقامات عالی در مسیر اجرای توافقات اقدام خواهد شد.

امنیت منطقه،ضرورت منطقه و مفهومی فراگیر دارد و ایران هرگز امنیت را مسئله نظامی نمی داند.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 28 خرداد 1402
لوگو فوتر