21
48

13

1403 مهر 27

2024 Oct 18

برداشت رسانه دولت از آمارهای بی سابقه بورس کالا اما بدون اشاره به توقف خودرو!
رسانه دولت با اتکا به آمارهای بی سابقه بورس کالا، مدعی حذف قیمت‌گذاری دستوری، شفافیت قیمت‌ها، افزایش تولید شد اما اشاره ایی به توقف عرضه خودرو نکرد!

 

ایرنا رسانه وابسته به دولت اعلام کرد: بررسی کارنامه دو ساله دولت با وجود شرایط خاص اقتصادی نشان از عزم جدی دولتمردان برای ایجاد شفافیت اقتصادی و خشکاندن ریشه رانت و فساد در فعالیت‌های مختلف دارد و در این راستا توسعه مبادلات کالاها در بستر بورس کالا مهر تاییدی بر تلاش مسئولان برای حذف قیمت‌گذاری دستوری و گسترش شفافیت است.

اقدامات دولت، نماد شفافیتی است که رییس جمهور آن را ابزاری مهم و لازم برای مبارزه با فساد می‌داند. اقداماتی که در راستای حذف بسترهای رانت‌زا بود. آن هم در شرایطی که به گفته رییسی یکی از مشکلات جدی، فقدان شفافیت است.

در طول این دو سال، راهکارهای دولت در ایجاد تحول ساز و کارهای فسادزا در حوزه بازار سرمایه و بورس‌ها از جمله براندازی نظام قیمت‌گذاری دستوری و حرکت به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها در بسیاری از صنایع از جمله صنایع فولاد، معدن، سیمان، شیشه و تا حدی خودرو از طریق عرضه گسترده محصولات در بورس کالا نیز قابل مشاهده بود.

تلاش‌ها برای تقویت ساز و کار عرضه و تقاضا برای مبادلات کالاها و مواد اولیه، افزون بر گام نهادن در مسیر شفافیت اقتصادی، باعث افزایش سودآوری صنایع، حمایت از تولیدکنندگان و رشد انگیزه سرمایه‌گذاری بوده و در ایجاد تعادل در بازار و حذف رانت‌های قیمتی نقش موثری ایفا کرده است.

به‌ ویژه در شرایطی که ریشه قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته به بزرگترین معضل اقتصاد بدل شده و در هر حوزه‌ای که ردپایی از قیمت‌گذاری دستوری مشاهده شود، مشکلات خودنمایی می‌کند اما این رویه اشتباه به مرور در حال برچیده شدن از اقتصاد ایران است.

در طول دو سال اخیر شفافیت قیمت‌ها و حذف دلالان و واسطه ها در مبادلات بخش های بزرگی از بازار مواد اولیه و کالاهای واسطه ای تولید افزایش یافنه و سال قبل بیش از ۱۱۷ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا داد و ستد شد که بی سابقه بود. همچنین سال گذشته ارزش مبادلات بورس کالا از هزار و ۴۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

در سال جاری هم جا به جایی رکوردها تداوم یافته و با رشد ۴۸ و ۶۷ درصدی حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شده است.

همچنین طی دو سال اخیر بیش از ۸۵ کالای جدید پذیرش شده که ۷۴ کالا مربوط به سال قبل بود و از مهم‌ترین آنها می‌توان به عرضه خودرو اشاره کرد. پذیرش ۱۳ انبار جدید زعفران، سکه طلا، سنگ آهن، میلگرد، سیمان و پسته در بازار مالی بورس کالا در سال قبل و ۳ انبار جدید زعفران و شیشه در سال جاری هم از جمله اقدامات برای ساماندهی کالاهای مختلف با محوریت بورس کالا است.

افزایش حجم عرضه‌ها در صنایع مختلف صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا به وضوح در رشد آمارهای تولید تاثیر گذاشته و روند توسعه صنایع در بخش‌های فولادی، فلزی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، ارتباط کاملا مستقیمی با ورود این صنایع به بورس و واقعی سازی قیمت محصولات دارد.

به گونه ای که درست از زمانی که این صنایع از قیمت گذاری دستوری رها شدند و به واسطه عرضه محصولات تولیدیشان در بورس کالا به سود واقعی حاصل از تولید رسیدند، طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های جدید در این صنایع راه‌اندازی شد و اکنون با گذشت بیش از ۲۰ سال از تاسیس نخستین بورس کالایی، نقش حائز اهمیت سازوکار بازار و امکان رصد و نظارت دقیق بر فرآیندهای معاملات در تالار شفاف بورس کالا در توسعه صنایع، غیر قابل انکار است.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 30 خرداد 1402
لوگو فوتر