19
57

24

1403 مهر 27

2024 Oct 18

دومین قرارداد بزرگ گازی ۲۷ ساله قطر با چین با دریافت پنچ درصد سهم
شرکت قطر انرژی قرارداد صادرات چهار میلیون تن گاز مایع به چین و برای مدت ۲۷ سال را امضا کرد که دومین قرارداد بزرگ عرضه گاز بشمار می رود.

 

 به نقل از العربی الجدید، وزیر انرژی و مدیرعامل شرکت قطر انرژی اعلام کرد: با شرکت ملی نفت چین برای تامین سالانه چهار میلیون متریک تن گاز طبیعی مایع برای مدت 27 سال قرارداد امضا شده و شرکت چینی در چارچوب این توافق‌نامه معادل سهم پنج درصدی در یکی از خطوط لوله گاز مایع در میدان شمالی دریافت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دومین قرارداد بزرگ عرضه گاز شرکت قطر انرژی با شرکت ملی نفت چین امضا و شرکت نفت چین نیز سهامی در توسعه شرق پروژه گاز طبیعی میدان شمالی به دست خواهد آورد. این سهم معادل پنج درصد از سهام بخش شرقی میدان شمالی با ظرفیت هشت میلیون تن گاز در سال است.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان بوده و رقابت برای گاز طبیعی مایع از آغاز جنگ اوکراین افزایش یافت. زیرا اروپا به طور خاص به مقادیر زیادی برای کمک به جایگزینی گاز روسیه نیاز دارد که تقریباً ۴۰ درصد از واردات گاز این قاره را تشکیل می‌داد. در ماه آوریل، سینوپک چین اولین شرکت انرژی آسیایی شد که در این پروژه که بزرگترین پروژه اختصاصی در تاریخ صنعت LNG است، شریک شد.

شرکت قطر انرژی همچنین قراردادهایی برای فروش سهام این پروژه با دیگر شرکت‌ها امضا اما اعلام کرده ۷۵ درصد از سهام پروژه توسعه میدان شمالی را که حداقل ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد را حفظ کند.

چین، بزرگترین خریدار LNG در جهان، ۴۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز را وارد می‌کند و قطر، بزرگترین صادرکننده LNG جهان را به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد در دراز مدت می بیند.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 31 خرداد 1402
لوگو فوتر