19
51

58

1403 مهر 27

2024 Oct 18

عملکرد و اقدامات مهم بانک ملت از زبان مدیرعامل
مدیرعامل بانک ملت با ارائه عملکرد و اهم اقدامات طی سال گذشته از دستور کار افزایش سرمایه جدید در سال جاری از محل سود انباشته خبر داد.

 

رضا دولت آبادی با ارائه گزارش عملکرد سال مالی گذشته بانک ملت در مجمع سالانه اعلام کرد: در سال 1401، منابع بانکی کیفی تر شد و قیمت تمام شده پول بانک با بیش از دو درصد کاهش از 17.3 به 15.1 درصد رسید. منابع بانک در سال گذشته رشد 54 درصدی داشت در حالی که هزینه های سپرده ها تنها 32 درصد افزایش یافت.

سهم درصد بانک ملت از چهار سپرده ریالی 6 بانک تجاری بزرگ از 19 به 22.3 درصد رسیده که نشان دهنده بیش از سه درصد رشد است.افزایش سهم از نقدینگی از 10.65 به 12.86 درصد رسید. این بانک سال های گذشته در پرداخت سود قطعی به سپرده گذاران موفق بود و سال جاری هم پس از تصویب، این مابه تفاوت پرداخت خواهد شد.

سود عملیاتی بانک پس از کسر سود تسعیر ارز، 370 درصد رشد کرد و از 4.5 به 21.3 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بانک ملت به عنوان بزرگ ترین بانک بورسی با بالاترین سرمایه و بیشترین بازدهی با فاصله زیاد نسبت به سایر بانک ها است. با حمایت سهامداران، افزایش سرمایه جدیدی در سال جاری از محل سود انباشته در دستور کار بانک قرار خواهد گرفت تا بانک بتواند از معافیت های مالیاتی این افزایش سرمایه بهره مند و به عنوان بزرگ ترین بانک بورسی با فاصله زیاد نسبت به رقبا تبدیل شود.

این بانک در دو سه ماه ابتدای سال، عملکرد بسیار مطلوبی نسبت به مقطع مشابه سال گذشته داشت و امید است بتواند عملکردی بهتر از سال گذشته را به ثبت برساند. قیمت سهام "وبملت" در 15 ماه گذشته بازدهی 140 درصدی داشت در حالی که بازدهی صنعت بانکداری در این مدت 48 درصد، بازدهی شاخص کل 58 درصد و بازدهی شاخص هم وزن 110 درصد بوده و بانک رتبه دوم هم بازدهی 65 درصدی را نصیب سهامداران کرد.

بازدهی سهام بانک ملت در سه ماه گذشته، 54 درصد و بالاتر از شاخص صنعت بانکداری، شاخص کل، شاخص هم وزن و بانک های بزرگ بورسی بود. ضمانت نامه های ریالی رشد 77 درصدی داشت و از 55 به 97.3 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بانک ملت با افزایش سرمایه 34 درصدی در سال گذشته به بالاترین نرخ کفایت سرمایه در تاریخ فعالیت دست یافته و نرخ کفایت سرمایه 9.26 را به ثبت رساند.

سهم از منابع در بین بانک های تجاری در اردیبهشت سال گذشته معادل 21.8 درصد بود که با یک درصد رشد به 22.8 درصد در پایان اردیبهشت سال جاری رسیده و قیمت تمام شده پول بانک هم یک درصد کاهش یافت. سهم بانک از تعهدات بانک های تجاری نیز در پایان اردیبهشت ماه افزایش قابل توجهی داشت و سود بانک در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 100 درصد رشد از 3 به 6 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، بانک ملت در مجمع سالانه، 130 ریال برای هر سهم بین سهامداران توزیع کرد و مابقی سود به حساب سود انباشته برای افزایش سرمایه منظور شد.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 03 تیر 1402
لوگو فوتر