19
53

26

1403 مهر 27

2024 Oct 18

سازمان تعزیرات هم مخالف عرضه خودرو در بورس کالا شد و دلیل اعلام کرد!
سازمان تعزیرات هم بعد از سازمان بازرسی و ... به جمع مخالفان عرضه خودرو در بورس پیوست و اعلام کرد: قواعد و قوانین بورس اجازه عرضه نمی دهد!

 

محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم مانند رییس سازمان بازرسی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و... مخالف عرضه خودرو در بورس کالا شد و اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس کار درستی نبود و غیرقانونی است. هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست. چرا که خودرو شرایط خاصی را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود.

معمولا کالاهایی در بورس عرضه می‌شوند که به راحتی دارای امکان کشف قیمت نبوده و یا مشتریانی محدود دارند. بنابراین شیوه عرضه خودرو در بورس نیز دارای اشکالاتی بوده و معمولا یک شرکت یا برند در میان چندین محصول کم تولید، اقدام به عرضه در بورس می‌کند و گاه تا 100 درصد قیمتِ در نظر گرفته شده، افزایش قیمت ایجاد می کند که برخلاف هدف و غایت سیاست گذاران است.

همچنین عرضه کالا در بورس با نگاهی منفعت طلبانه همراه است. چون بخشی از مبالغ به حساب بورس واریز می‌ شود که مشکل آفرین است.

بر اساس شنیده‌ها، خودروسازان اعلام می کنند نرخ بالاتر از قیمت پایه است و مثلا اگر خودرویی با قیمت پایه 200 میلیون تومانی و بر اساس برآورد کارشناسی سود تجاری باشد این نرخ در بورس 2 برابر و 15 درصد از پول به خودروساز بازگردانده می‌شود و بخشی از 85 درصد به بورس رفته و بخشی دیگر در جاهای دیگر هزینه می‌شود.

هر خودرو یک سال بعد از تولید از رده خارج شده و دیگر بروز نیست. از این رو خودرو سال قبل حداقل باید 30 درصد کمتر از قیمت عرضه شود ولی متاسفانه این روش هر ساله تکرار و حتی خودروهای چند سال گذشته را با نام 1402 عرضه می‌ شوند و گاه 30 درصد افزایش برای خودرو عرضه شده نسبت به زمان تولید در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد نگرش منطقی نیست.

نویسنده : ادمین سایت 03 تیر 1402
لوگو فوتر