19
59

09

1403 مهر 27

2024 Oct 18

پیش بینی رشد ۸۰۰ هزار تنی فروش مواد پلیمری در بورس کالا
عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر، پیش بینی کرد حجم معاملات محصولات پلیمری با افزایش بیش از ۸۰۰ هزار تنی به حدود ۵.۳ میلیون تن برسد.

 

برمک قنبرپور اعلام کرد: مجموع ارزش مواد اولیه مورد استفاده توسط صنایع پلاستیک از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و تخمین کل فروش صنایع پلاستیک نیز به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

سهم تولید ناخالص صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت از ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۳ درصد در سال گذشته رسید و جهش ۲۴ درصدی را تجربه کرد.

رشد ۲۰ درصدی حجم معامله در بورس کالا

میزان عرضه محصول‌های پلیمری در بورس کالا در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشت و از ۴.۷ به ۴.۸ میلیون تن رسید اما تقاضا با رشد یک میلیون تنی مواجه شد و از ۵.۷ به ۶.۷ میلیون تن رسید.

مجموع حجم معامله محصول‌های پلیمری در بورس کالا نیز با جهش حدود ۸۰۰ هزار تنی مواجه شد و از ۳.۷ در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ رسید. پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا در سال جاری از ۴.۵ میلیون تن به ۵.۳ میلیون تن برسد و افزایش ۸۰۰ هزار تنی را تجربه کند.

میزان صادرات مواد پلیمری

صادرات مستقیم صنایع تکمیلی پلیمری از ۱.۶۰ در سال ۱۴۰۰ به ۱.۶۶ میلیارد دلار رسید. همچنین صادرات غیرمستقیم زنجیره به عنوان زیرساخت اصلی توسعه صادرات نیز از ۲.۷ به ۴.۱ میلیارد دلار رسید. بنابراین سهم این صنعت از کل صادرات غیر نفتی از ۷ به ۷.۵ درصد افزایش یافت. برنامه این است که در سال جاری تقاضای پلی اتیلن به بیش از ۳ میلیون تن و تقاضای پلی پروپیلن به حدود ۱.۷ میلیون تن برسد.

اهمیت دسترسی مستمر به مواد اولیه مورد نیاز، عدم وجود رگولاتوری فرابخشی متشکل از ارکان مختلف فراوزارتخانه‌ای در زنجیره تولید که شاهد عدم شکل‌گیری واقعی زنجیره ارزش نفت و گاز-پتروشیمی- پلیمر شده، بحران دستیابی به منابع انسانی کارآمد و پایدار و تورم و دشواری‌های تأمین مالی واحد‌ها از جمله چالش‌های پیش روی صنعت پلیمر به شمار می‌رود.

مشکلات مربوط به تامین انرژی به‌طور ویژه قطع برق و گاز، تصدی‌گری دولت در ماموریت‌های بخش خصوصی، تسهیل مبادلات ارزی و کاهش مشکلات ناشی از شوک‌های تغییر نرخ ارز و قیمت‌گذاری‌های متفاوت، امکان دستیابی به تکنولوژی روزآمد در تولید مواد پلیمری و شیمیایی و نیز در طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنایع پلیمری و بازنگری موافقت نامه‌های تجاری در راستای بهره‌مندی از فرصت بازار‌های جدید صادراتی از موارد مورد توجه در توسعه صنعت پلیمر است.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 04 تیر 1402
لوگو فوتر