19
58

59

1403 مهر 27

2024 Oct 18

فعالیت صندوق های درآمد ثابت در بازار آپشن ممنوع شد _ مهلت ۶ ماهه و علت
سازمان بورس در تصمیمی جدید، فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت در قراردادهای اختیار معامله را ممنوع اعلام کرد.

 

 علی اکبر ایران شاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، موضوع ممنوعیت اتخاذ موقعیت و قراردادهای اختیار معامله توسط صندوق های سرمایه گذاری اوراق با درآمد ثابت را به مدیران صندوق ها ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، طبق بند ۴-۱ جلسه هیات مدیره سازمان بورس، اتخاذ موقعیت در قراردادهای اختیار معامله توسط صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجاز نیست. صندوق های سرمایه گذاری که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه ، اقدام به اتخاذ موقعیت در قراردادهای اختیار معامله کرده اند، موظفند حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به بستن موقعیت اختیار معامله اقدام کنند.

علت : 

مهدی زمانی سبزی درخصوص تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر ممنوعیت معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازار آپشن به سنا گفت: هدف اصلی از راه‌اندازی بازار مشتقه و ابزارهای موجود پوشش ریسک است اما متاسفانه بررسی‌ها نشان داد برخی کد های حقوقی با منابع صندوق‌های با درآمد ثابت به اشتباه با استفاده از این ابزار تأمین مالی کردند.

وی افزود: اوراق اختیار فروش تبعی ابزار بسیار مناسبی برای تامین مالی است‌ و ساز و کار مقرراتی مطلوبی نیز دارد. متقاضیان تامین مالی می‌توانند با ارسال درخواست در بورس از طریق اوراق اختیار فروش تبعی، تامین مالی کنند. ضمن اینکه سرمایه گذاری در اوراق اختیار فروش تبعی برای صندوق‌ها میسر بوده و می‌توانند در این بازار کسب سود کنند.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 05 تیر 1402
لوگو فوتر