18
06

53

1403 مهر 27

2024 Oct 18

قیمت دلاری دو محصول سایپا در روسیه و ونزوئلا اعلام شد
مدیرعامل سایپا با انتقاد از نفوذ شرکت های خارجی برای زمین گیر کردن خودروسازان داخلی، قیمت دلاری شاهین و کوئیک در روسیه و ونزوئلا را اعلام کرد.

 

محمد علی تیموری با بیان اینکه تولید ۱.۵ سال گذشته سایپا به روزانه ۱۰۵۰ دستگاه رسیده بود که ۹۲ درصد نیز ناقص بود و به پارکینگ می‌رفت، گفت: یعنی ۸۷ هزار خودروی ناقص معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی با متوسط ۱.۵ سال کف پارکینگ بود.

وی افزود: باید هزینه‌های خرید را کاهش داد. در همین راستا سایپا سال گذشته ۲.۵ هزار میلیارد تومان بدون تغییر منبع کاهش خرید خارجی داشت. اقتصاد دنیا رقابتی است و می‌توان با افزایش کیفیت، قیمت کمتر خرید. خودرویی مثل شاهین که روی پلتفرم تویوتا یاریس توسط شرکت خارجی با هزینه سایپا طراحی شده، تبدیل به خودرویی مرده در داخل عرضه می شد. اما امروز استقبال عمومی از آن بیشتر شده و مردم به دلیل بی کیفیتی به نمایندگی‌ ها مراجعه نمی‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: تولید روزانه سایپا به ۲۲۲۲ دستگاه رسیده است. نفوذ شرکت های خارجی در برخی ارکان ها به قدری زیاد است که هر روز شرکت‌های داخلی را زمین گیر می‌کنند تا وارد اقتصاد جهانی نشوند. اکنون هر خودروی شاهین ۱۱ هزار دلار درب کارخانه به روسیه فروخته و در بازار روسیه ۱۹ هزار دلار عرضه می‌شود.

به گفته تیموری، خودرو  کوئیک نیز به ونزوئلا ۷ هزار دلار درب کارخانه فروخته می‌شود. ۳ هزار دلار به دلیل حمل و نقل و ۴ هزار دلار از سوی گمرک دولت ونزوئلا دریافت می‌شود و در نهایت به قیمت ۱۵.۲ هزار دلار در بازار ونزوئلا عرضه می‌شود. پس به راحتی می‌توان این خودروها را در بازارهای جهان عرضه کرد و به دلار پول گرفت. بعد از ۹ سال شرکتی در ونزوئلا راه‌اندازی و برای صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به این کشور قرارداد بسته شد.

نویسنده : مانا بورس ( تیم تحلیلی بورسی ) 06 تیر 1402
لوگو فوتر